WhatsApp gaat veranderingen in voorwaarden beter uitleggen
WhatsApp gaat gebruikers voortaan duidelijker informeren over veranderingen in zijn algemene voorwaarden. Ook moet het makkelijker worden om gewijzigde voorwaarden te weigeren. Dat is de uitkomst van gesprekken tussen WhatsApp, EU-privacywaakhonden en de Europese Commissie.
WhatsApp gaat Europese gebruikers melden wat precies de wijzigingen zijn, en wat de gevolgen van die wijzigingen zijn, zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De Nederlandse toezichthouder was betrokken bij de gesprekken met WhatsApp, dat onderdeel is van Facebook-moederbedrijf Meta.
Ook zal WhatsApp het gebruikers makkelijk maken om gewijzigde voorwaarden te weigeren. Het bedrijf moet dan duidelijk aangeven wat de gevolgen van de weigering zijn, bijvoorbeeld dat mensen geen gebruik meer van de chatdienst kunnen maken.
Reclamedoeleinden
Bij gebruikers ontstond in 2021 onrust toen WhatsApp zijn voorwaarden aanpaste en mensen niet goed begrepen waarmee ze precies zouden instemmen. Het was toen niet direct duidelijk dat bij het accepteren van de voorwaarden hun gegevens niet voor reclamedoeleinden gedeeld zouden worden met Facebook en Instagram, beide ook onderdeel van Meta. "Hiervan heeft WhatsApp nu verduidelijkt dat dit niet het geval is", aldus de ACM.
Keuze ook kunnen uitstellen
Bij toekomstige wijzigingen van de voorwaarden moet het aanbod om te accepteren of te weigeren volgens de ACM 'even duidelijk zijn'. Bovendien zal de app bij het aanbod een samenvatting van de veranderingen tonen, met waar nodig links naar extra informatie. Verder moet de gebruiker van de app zijn keuze kunnen uitstellen als het even niet goed uitkomt.
Wat betreft de Nederlandse toezichthouder is de zaak hiermee afgerond en worden er geen boetes opgelegd aan Meta.