E-bikes Cowboy geven nu meer ondersteuning bij tegenwind en klimmen
E-bikes van het Belgische merk Cowboy geven voortaan extra ondersteuning bij harde tegenwind, extra gewicht of heuvelop fietsen. Na een update herkennen de Cowboy 4 en 4ST deze situaties dankzij de ingebouwde sensoren.
Cowboy heeft vandaag de nieuwe softwarefunctie voor de Cowboy 4 en 4ST genaamd AdaptivePower uitgebracht. De e-bikes 'begrijpen' nu beter de omstandigheden van de fietser. "De fiets past het vermogen realtime aan naargelang de helling, de hoeveelheid wind en het gewicht", aldus Cowboy.
De e-bikes gebruiken hiervoor de gyroscoop en versnellingsmeter, in combinatie met de koppelsensoren en de snelheidsmeter. De eerste twee sensoren werden door de fietsen al gebruikt voor automatische detectie van ongelukken.
Volgens medeoprichter en CTO Tanguy Goretti leidt AdaptivePower tot een goede rijervaring 'in alle mogelijke omstandigheden'. De update van de Cowboy-app wordt in fases uitgerold en duurt volgens het bedrijf 'amper 30 seconden'. De app toont met een rood effect als de e-bike extra vermogen krijgt dankzij AdaptivePower.
Energiebesparende modus
De nieuwe functie zou volgens Cowboy bij de meeste fietsers niet leiden tot een veel kleiner rijbereik, omdat AdaptivePower meestal maar kort ingeschakeld staat. De Cowboy 4 en 4ST krijgen ook een nieuwe zuinige modus, waarmee de fietsen tot 30 procent energie zouden besparen.
De eerdere e-bikes van het merk krijgen AdaptivePower voorlopig niet. Verder is de Cowboy 4-versie met een instapframe, de 4ST, vanaf nu ook verkrijgbaar in drie nieuwe kleuren.
Investering en crowdfunding
Cowboy zegt tot nu toe ruim 50.000 e-bikes te hebben verkocht. Het bedrijf haalde onlangs 10 miljoen euro aan extra investering op en lanceert de komende weken ook een nieuwe crowdfundingcampagne. Vorig jaar was de omzet 41 miljoen euro, 2,7 keer zoveel als in 2021. "De brutomarge staat weer op het peil van voor de coronapandemie, en we konden bijkomende financiering ophalen voor onze nieuwste productontwikkelingen", aldus medeoprichter en ceo Adrien Roose.
Met AdaptivePower en 'nieuwe modellen' mikt Cowboy dit jaar op een 'nog bredere doelgroep'. Ook investeert het bedrijf in meer verkoop- en servicepunten.