Facebook schond wet bij verwerking gegevens Nederlandse gebruikers
Facebook heeft bijna tien jaar lang de wet overtreden bij de verwerking van persoonsgegevens van Nederlandse gebruikers. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam vandaag bepaald.
Persoonsgegevens van Facebookgebruikers uit Nederland werden zonder toestemming gebruikt voor reclamedoeleinden. Daarmee handelde Facebook onrechtmatig, oordeelt de rechtbank. Het ging onder andere over gegevens over seksuele voorkeur of religie. Sommige gegevens werden door Facebook verkregen door via cookies het internetgedrag van gebruikers op andere websites te volgen.
Facebook gaf ook gegevens aan derden zonder dat gebruikers daar goed over waren geïnformeerd. Het sociale medium overtrad volgens de rechtbank de wet tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020.
Mogelijk schadevergoeding
Facebook werd in 2020 aangeklaagd door de Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS). De Consumentenbond noemt de uitspraak 'baanbrekend'. "Dit is een ontzettend belangrijke overwinning voor consumenten. De rechtbank oordeelt hard over Facebook. Facebook had de gegevens van al die miljoenen gebruikers in Nederland helemaal niet mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Volgens haar is het vonnis ook een 'heel sterk signaal' richting andere techbedrijven.
Of gebruikers een schadevergoeding kunnen krijgen was geen onderdeel van de rechtszaak. De rechtbank deed alleen uitspraak over de vraag of Facebook onrechtmatig heeft gehandeld. Volgens de Consumentenbond is nu wel 'de weg vrij voor een schadevergoeding'. DPS-voorzitter Dick Bouma verwacht ook dat consumenten compensatie kunnen krijgen van Facebook. "Het is nu aan Facebook om die te bieden. Daarover willen we samen met de Consumentenbond in gesprek met het bedrijf."
Meta gaat in hoger beroep
Facebook-moederbedrijf Meta gaat in hoger beroep tegen bepaalde punten in de rechtszaak. Op sommige punten kreeg het bedrijf wel gelijk. Zo handelde Facebook volgens de rechter niet onrechtmatig door cookies te plaatsen op websites van anderen. Het socialmediabedrijf mocht het informeren over die cookies, en het vragen van toestemming, ook overlaten aan de uitbaters van websites.