Dit moet de elektrische opvolger van Volkswagen Polo worden
Volkswagen heeft een conceptauto onthuld die een voorbode is van een betaalbare elektrische auto. De ID.2all is een compacte vijfdeurs hatchback die een elektrisch alternatief voor de Polo moet worden.
Volkswagen heeft woensdag de ID.2all onthuld, een conceptauto voor de betaalbare ID.2. Het moet resulteren in een stekkerauto die minder dan 25.000 euro gaat kosten. Volkswagen belooft een 'actieradius tot 450 kilometer', maar wat het bereik van de productieversie wordt, is afwachten.
De ID.2all komt qua afmetingen en wielbasis overeen met de Volkswagen Polo. De bagageruimte van de conceptauto is ruim (490 liter), flink meer dan die van de ID.3. De voorwielaandrijving is goed voor 226 pk, maar de auto heeft geen elektromotor achterin. De auto staat op het aangepaste platform MEB Entry, dat is bedoeld voor kleinere stekkerauto's.
De ID.2all trekt volgens Volkswagen in een kleine 7 seconden op van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 160 km/u. Hoe groot het accupakket is, is nog niet bekendgemaakt.
Vergeleken met de huidige ID-modellen heeft deze conceptauto strakkere lijnen en een traditioneler ontwerp. De voorlampen zijn met een led-streep aan elkaar verbonden en dat geldt ook voor de achterlichten.
Fysieke knoppen
De ID.2all heeft een 12,9 inch infotainmentscherm en een 11 inch digitaal instrumentarium. Volkswagen kiest weer voor fysieke tuimelknoppen voor het regelen van zaken als de stoelverwarming en de klimaatregeling. Daarmee ziet het af van de bekritiseerde aanraakgevoelige knoppen in de huidige ID-auto's. Ook is het infotainmentsysteem desgewenst te bedienen met een ronde draai- en drukknop. Voor smartphones zijn er twee magnetische draadloze laders aanwezig.
Deze conceptauto moet leiden tot de ID.2 die in 2025 wordt verwacht en een prijs van iets minder dan 25.000 euro zou krijgen.
Meer elektrische Volkswagens
Volkswagen komt dit jaar ook met meerdere nieuwe elektrische modellen. Het gaat bijvoorbeeld om de vernieuwde ID.3, de ID.7, ID. Buzz Long Wheel Base, Cupra Tavascan en Audi Q8 e-tron.
Het Duitse bedrijf maakte eerder deze week bekend de komende vijf jaar tot 180 miljard euro te gaan investeren, waarvan 68 procent naar stekkerauto's en software gaat. Dat was in het vorige plan nog 56 procent. Het doel van VW is dat in 2030 de helft van zijn auto's elektrisch is.
Tesla belooft ook betaalbaar model
Concurrent Tesla hintte onlangs in een presentatie ook op de komst van een betaalbare elektrische auto, maar topman Elon Musk wilde niet zeggen wanneer die op de markt komt. Musk beloofde in 2020 al een stekkerauto van 25.000 dollar.
Van de elektrische Volkswagen werden de ID.4 en ID.5 vorig jaar het vaakst verkocht, gevolgd door de ID.3 en de Skoda Enqaq IV.