Microsoft werkt aan eigen gamewinkel voor iPhone en Android
Microsoft treft voorbereidingen voor een eigen winkel voor mobiele apps. Vanaf volgend jaar moeten Apple en Google zulke externe appwinkels toelaten op hun platforms en Microsoft wil daar klaar voor zijn.
Microsoft is van plan om zo snel als dat kan een eigen gamewinkel aan te bieden op de platforms van Apple en Google. Dat zegt Xbox-topman Phil Spencer in gesprek met de Financial Times. "We willen in een positie zijn van waaruit we Xbox-content van onszelf en derden kunnen aanbieden op elk scherm waarop iemand wil spelen", aldus Spencer. "Nu kunnen we dat nog niet op mobiele apparaten, maar we willen bouwen richting een wereld waar zulke apparaten 'opener' worden."
De topman loopt met zijn plannen vooruit op nieuwe Europese regelgeving, de Digital Markets Act (DMA). Die wet geldt vanaf maart 2024 en pakt grote techbedrijven aan, mede door 'poortwachters' aan te wijzen: bedrijven met een sturende invloed op een markt. Op het gebied van appwinkels voor smartphones zijn Apple en Google zulke poortwachters, met de App Store en de Google Play Store.
Xbox-winkel op smartphones
In het kader van die DMA wordt verwacht dat Apple en Google gedwongen gaan worden om hun platforms open te stellen voor appwinkels van derden. Spencer sorteert daar nu dus op al op voor, al is het goed mogelijk dat de openstelling vertraging oploopt. Bedrijven kunnen in beroep gaan en zullen naar verwachting de meest nauwe lezing van de regels implementeren.
Verder laat Microsoft de komst van zo'n appwinkel deels afhangen van zijn beoogde overname van de gamereus Activision Blizzard. Toezichthouders staan kritisch tegenover die voorgenomen overname voor 69 miljard dollar. Gevreesd wordt voor de gevolgen voor de gehele game-markt door zo'n grote aankoop. Er is onder meer veel kritiek op het inlijven van de ontwikkelaar van de Call of Duty-games, jaarlijks één van de populairste titels. Door de overname zou Microsoft ook best weleens een poortwachter kunnen worden onder de DMA-regels, met alle gevolgen van dien.
Candy Crush en streaming games
Met de overname is ook de mobiele game-ontwikkelaar King gemoeid: sinds 2016 onderdeel van Activision Blizzard. King maakt populaire games als Candy Crush. Dat zou Microsoft een vliegende start geven op het gebied van mobiele games.
Daarnaast zet Microsoft vol in op streaming games via zijn Game Pass-clouddienst. Abonnees op die dienst kunnen een groeiend aandeel games streamen naar bijvoorbeeld hun tv, zonder een spelcomputer te bezitten of iets te installeren. Op Android is dat al mogelijk via een app. Op Apple-apparaten kunnen games alleen via de browser worden gespeeld, wat voor een sub-optimale beleving zorgt.
Luister ook de Bright Podcast: