'Zelfrijdende Tesla lastiger haalbaar door bezuinigingen Musk'
De elektrische auto's van Tesla zouden volgens de beloftes van topman Elon Musk eigenlijk al zelfrijdend moeten zijn. Maar door bezuinigingen die Musk doorvoerde zou dat niet meer haalbaar zijn, doordat cruciale maar dure sensoren ontbreken.
Voordat miljardair Elon Musk zijn tijd besteedde aan de rigoureuze bezuinigingen bij Twitter, deed hij hetzelfde bij autofabrikant Tesla. Twee jaar geleden kampte het automerk met grote productieproblemen en stijgende kosten. De oplossing van Musk: snijden in dure onderdelen, zoals de radarsystemen waar sommige Tesla's mee geleverd werden.
Die bezuiniging was tegen de wil van sommige technici van Tesla, schrijft The Washington Post. Radarsensoren werden in Tesla's gebouwd om ze met het oog op de toekomst geschikt te maken voor volledig autonoom rijden. Radars worden veiliger geacht dan gewone camera's, omdat ze minder bevattelijk zijn voor verstoring door bijvoorbeeld regen of zon. Toch oordeelde Musk dat camera's afdoende waren: nieuwe modellen werden voortaan zonder radar geleverd, op oude modellen werden de sensoren uitgeschakeld.
Meer ongelukken sinds bezuiniging
De gevolgen van de bezuiniging beginnen inmiddels duidelijk te worden. Er is een stijging in het aantal ongelukken, bijna-ongelukken en andere 'gênante fouten', stelt de Amerikaanse krant na gesprek met voormalige Tesla-medewerkers, testchauffeurs, veiligheidsbeambten en andere experts.
Tesla moest onlangs een terugroepactie doen na problemen met functies als de automatische snelheidsbegrenzer. Ook zouden Tesla-auto's stopborden volledig hebben genegeerd terwijl bestuurders het rijhulpsysteem Autopilot gebruikten.
Handhavers in verschillende landen kijken nu kritisch naar de Autopilot-functie. De toezichthouder in Californië noemde de functie al misleidend en de VS doet al groot onderzoek naar Tesla vanwege ongelukken met de zelfrijdende functie.
Medewerkers zagen het aankomen
Ex-medewerkers van Tesla zagen de problemen al aankomen. Zij noemen de hoge snelheid van de ontwikkeling en bezuinigingen als oorzaken van waarom het bij Tesla fout gaat. Concurrenten hebben de problemen niet, ook al werken veel andere merken ook stapsgewijs richting steeds meer autonome auto's. Veel fabrikanten leveren hun wagens echter wel met sensoren zoals radar en LiDAR.
"Elon bleef maar tweeten 'Oh we zijn er bijna, we zijn er bijna'", zegt voormalig Tesla Autopilot-medewerker John Bernal tegen The Washington Post. "Intern zijn we helemaal niet dichtbij, dus moeten we harder en harder werken." Bij het Autopilot-team zouden de afgelopen maanden veel mensen zijn vertrokken, inclusief hooggeplaatste medewerkers.
Radicale werkwijze van Musk
Musk zelf heeft nog eens een deel van de programmeurs van Tesla overgeplaatst naar Twitter, om daar te selecteren welke Twitter-medewerkers ontslagen kunnen worden. Bernal stelt dat de onorthodoxe en radicale werkwijze van Musk bij Twitter hetzelfde is als bij Tesla. "Niemand geloofde me dat werken voor Elon zo was, tot ze zagen hoe hij Twitter runt", aldus Bernal. "En dat is pas het topje van de ijsberg."
Review: Tesla Model Y
Luister ook de Bright Podcast: