Zakelijk gebruik e-bike groeit snel: populair voor woon-werkverkeer
Het zakelijk gebruik van elektrische fietsen is afgelopen jaar flink toegenomen. Ruim eenderde (34 procent) van de e-bikebezitters gebruikt hun elektrische fiets nu voor woon-werkverkeer. Dat was een jaar geleden nog 28 procent.
Elektrische stadsfietsen worden in 93 procent van de gevallen ook privé gebruikt. Vorig jaar gebruikte al 34 procent de elektrische fiets ook om van en haar hun werk te fietsen. Dat was een toename van 6 procentpunten ten opzichte van 2021, meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van een jaarlijks onderzoek onder ruim vijfduizend Nederlanders.
De groei zet dit jaar waarschijnlijk door. Van de mensen die een elektrische stadsfiets willen gaan kopen, wil 39 procent deze zakelijk gebruiken. "Sommige fietsmerken worden vaker zakelijk gebruikt dan andere merken. Dat geldt bijvoorbeeld voor Giant. Zo’n 46 procent van de mensen met een e-bike van Giant gebruikt die ook zakelijk", zegt marktonderzoeker Tom Bastian.
Gazelle aan kop
De marktleider onder de elektrische stadsfietsen in Nederland blijft Gazelle. Het merk breidde zijn marktaandeel verder uit. Was in 2020 nog 16 procent van de elektrische stadsfietsen een Gazelle, in 2022 groeide dat naar 19 procent.
De nummer twee is Stella (13 procent), gevolgd door Sparta (11 procent). Ondanks de naamsbekendheid van VanMoof heeft minder dan 1 procent van de Nederlanders een e-bike van het Amsterdamse merk.
Stella en Batavus
Gemiddeld kost een nieuwe e-bike ruim tweeduizend euro. Het leasen van fietsen blijft volgens het onderzoek een relatief klein fenomeen: zo'n 2 procent van alle fietsen wordt geleased.
E-bikes van Gazelle worden het beste beoordeeld door de bezitters, met een gemiddeld rapportcijfer van 8,6. Sparta, Batavus en Giant scoren ook goed met gemiddeld een 8,4.
Op het gebied van 'top of mind' naamsbekendheid, waarbij mensen de eerste merken moeten zeggen die bij hen opkomen, wordt Gazelle (22 procent) verslagen door Stella (27 procent). Bij de geholpen naamsbekendheid staat Gazelle (87 procent) bovenaan, gevolgd door Batavus (84 procent) en Stella (81 procent).
Fietsverkoop
E-bikes hebben een steeds groter aandeel in de fietsverkoop. Van alle verkochte fietsen in Nederland vorig jaar was al 57 procent een elektrische fiets, bleek onlangs uit cijfers van BOVAG en de RAI Vereniging. Een jaar eerder was dat nog bijna 52 procent. "E-bikes zijn voor steeds meer forenzen een uitstekend alternatief voor de auto", zei Huub Lamers van de RAI Vereniging in een toelichting. "Dat verklaart voor een deel de stijgende populariteit van de e-bikes. Daarmee ga je immers groen, gezond en lachend voorbij de file."