Micro-auto in de praktijk: welk voertuig kan 'ie vervangen?
Bright-autotester Rutger test de micro-auto Opel Rocks E in de harde dagelijkse praktijk in Groningen. Deel 1: waar dient dit apparaat voor?
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.
Afgelopen zomer mocht ik met de Opel Rocks-E door Amsterdam karren voor dit Bright op Banden-item. Op de mevrouw die mij 30 seconden na het beginnen van de race blokkeerde na, was het een topdag. Ik reed het goedkoopste autootje, dat het ruimste aanvoelde en er het beste uitzag. In mijn achterhoofd begon de gedachte vorm te krijgen: moet ik geen Rocks-E aanschaffen?
Impulsaankopen zijn echter niet mijn kopje thee. Voor elke significante aankoop komt er een Excelsheet. Met voor- en nadelen, specificaties en prijzen. Inmiddels heb ik er een apart mapje voor in Google Drive: ‘Aankoopvergelijkingen’. De vraag die ik de Rocks-E stel: wat ben jij? Welke functie vervul jij?
Ons wielenpark bestaat uit één auto, één motor, één speed pedelec, één elektrische fiets, één e-step (waar ik nooit meer op betrapt mag worden), een boodschappenfiets, een kinderfiets en drie skateboards. Zit er een gat in deze line-up? Of is er een voertuig dat vervangen moet worden door de Rocks-E?
17 kilometer verderop
De eerste logische kandidaten zijn de auto en de speed pedelec, die veel gebruikt worden om één persoon 17 kilometer verderop te brengen. Een afstand die de Rocks-E moeiteloos retour kan halen. No-brainer dus, zou je denken.
Eén eigenschap van de kleine Opel staat dat echter in de weg: je kunt er maximaal 45 km/u mee. Leuk voor kids van 16 jaar en mensen met alleen een scooterrijbewijs. Maar ik weiger om 12 kilometer lang op een provinciale weg te rijden met automobilisten die me elke seconde iets meer beginnen te haten achter mij. Een geschikte b-weg zou de Opel een kandidaat kunnen maken, maar die ligt er hier helaas niet.
Dit is meteen ook de reden waarom de Rocks-E de elektrische fiets niet kan vervangen. Zodra de zoon een rijbewijs heeft, zou hij hier theoretisch mee naar school kunnen gaan. Maar ook hij moet datzelfde stuk dan afleggen. De e-step vervangen gaat ook net niet. De Rocks-E is klein, maar hij past natuurlijk niet in de kofferbak van mijn auto. Bovendien mag je hem niet op de stoep parkeren.
Lekker toeren?
Blijft over: de motor en de skateboards. Voertuigen die er vooral voor zijn om je van A naar A te brengen. Om lekker een stukje mee te gaan toeren.
Ik zit nog middenin die testfase: is de Rocks-E - ook na de eerste paar dagen - leuk genoeg om gewoon een rondje mee te gaan rijden? Omdat het zo hilarisch voelt achter het stuur en je alleen nog maar lachende mensen tegemoet rijdt? Dat lees je in de volgende aflevering.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.