Datalek bij VodafoneZiggo: gegevens 700.000 klanten op straat
Gegevens van zo'n 700.000 klanten van VodafoneZiggo zijn op straat komen te liggen door een datalek. De provider werkt samen met marktonderzoeker Blauw en bij een softwareleverancier van dat bedrijf kregen buitenstaanders toegang tot persoonlijke data.
Volgens VodafoneZiggo gaat het vooral om gegevens als namen en e-mailadressen. "Wij zijn nog nader onderzoek aan het verrichten. Voor zover wij nu weten gaat het niet om bankgegevens en wachtwoorden."
Oplichters kunnen namen en contactgegevens gebruiken voor phishing, waarbij ze zich in berichten voordoen als iemand anders om bijvoorbeeld gevoelige informatie of wachtwoorden buit te maken. VodafoneZiggo adviseert klanten om 'alert te zijn op contacten afkomstig van onbekende afzenders'. "Als je zorgen hebt om de veiligheid van je data: wijzig je wachtwoorden en wees extra voorzichtig met berichten van onbekenden. Dit is altijd van toepassing, los van een datalek", laat het bedrijf weten.
Volgens Blauw zijn in totaal veertien bedrijven getroffen. Dinsdag waarschuwde de Nederlandse Spoorwegen (NS) al dat de persoonsgegevens van 780.000 klanten mogelijk waren betrokken bij hetzelfde datalek.
Lek bij softwareleverancier
"Het datalek heeft plaats gevonden bij Nebu B.V., een leverancier van software die wij gebruiken voor onderzoek", zegt Blauw. De marktonderzoeker kreeg vrijdag bericht dat een onbevoegde toegang had tot het netwerk van de softwareleverancier. Maandag bevestigde deze leverancier dat er daadwerkelijk gegevens waren gestolen.
Het bedrijf onderzoekt nog welke gegevens precies zijn gestolen of bekeken door onbevoegden. De toegang tot de persoonsgegevens is inmiddels afgesloten.
VodafoneZiggo, Blauw en de NS hebben melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Albert Heijn, Etos, Bol.com en Vattenfall zijn ook klant bij Blauw, maar laten weten niet getroffen te zijn door het datalek. Datzelfde geldt voor de Efteling, Marktplaats, Thuisbezorgd.nl en ESPN.