Bright Duurtest

Duurtest Hyundai Ioniq 5: lastig kiezen

Duurtest Hyundai Ioniq 5: conclusie
14 april 2023 om 06:16
Laatste update: 14 april 2023 om 06:16

Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in twee elektrische Hyundai's. Eerst in de vernieuwde Ioniq 5 en daarna in de spiksplinternieuwe Ioniq 6. Nu is het tijd voor zijn conclusie over de vernieuwde Ioniq 5.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.

De bonkige Hyundai was bij introductie onze favoriete elektrische auto. Na de eerste opfrisbeurt is er aanzienlijk meer concurrentie. De halfbroer; de Kia EV6. De sportieveling; de BMW i4. De budgetoptie: de Tesla Model Y RWD.

Mijn rotsvaste overtuiging dat ik het allerliefst een Ioniq 5 voor de deur zou hebben staan is dan ook een beetje minder rotsvast geworden. De BMW i4 rijdt fijner, maar is minder ruim. De Kia EV6 laadt even snel, kan ook als powerpack op de camping dienen, maar vind ik minder mooi. De Tesla Model Y is veel goedkoper, heeft een fijner infotainmentsysteem, meer binnenruimte, maar is minder fraai om te zien, gehoriger en beroerdere rijhulpsystemen. 

Daarmee wordt de keuze voor elk van deze auto’s bijzonder lastig. Want het liefst heb ik een betaalbare, fijn rijdende, mooi uitziende, bijzonder ruime, van spectaculair goede infotainment voorziene auto met goed bruikbare rijhulpsystemen, die niet irriteren. Die is er dus niet. Met elk van deze auto’s heb je een goede auto, maar met elk doe je ook een compromis. 

Wat de Ioniq 5 nodig heeft om weer unaniem bovenaan te staan? De aanpassingen in het onderstel van dit onderstel heeft geholpen, maar het is logischerwijs geen i4. Daarin zit je lager, die is niet te evenaren als het gaat om rijervaring.

Om dichterbij Tesla te komen heeft de Ioniq 5 een serieuze infotainmentupgrade nodig met streamingdiensten die je kan gebruiken als je staat te laden. Maar daar zou ik nog wel zonder kunnen. Je kunt ook een iPad meenemen. Probleem opgelost.

Maar dan de prijs. Daar doet het vooral pijn. De auto die wij reden was een Lounge AWD-variant en kost inclusief alle opties 66.490 euro. De goedkoopste Ioniq 5 kost 48.000 euro. Maar dan is ie wel een stuk kaler dan een standaard Model Y en heeft hij minder rijbereik. 

Ik vind het prettig als er een eenduidig aankoopadvies is. Daar had ik je dan ook graag van voorzien. Maar als het om elektrische auto’s gaat zijn er zeker vier auto’s waar je uit te kiezen hebt met elk hun eigen sterke en zwakke punten. Hierna kijken we of daar met de Ioniq 6 nog een vijfde bij komt. 

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg ook ons kanaal.

Luister ook onze podcast: