Oekraïne: 'Chinees techmerk Xiaomi sponsort Russische agressie'
De Oekraïense overheid heeft het Chinese gadgetmerk Xiaomi op een lijst gezet van bedrijven die de Russische oorlog zouden 'sponsoren'. De Chinese fabrikant verkoopt meer smartphones dan ooit in Rusland, terwijl concurrenten Apple en Samsung kort na de Russische invasie in Oekraïne de Russische markt verlieten.
De Oekraïense overheid beschuldigt Xiaomi ervan te profiteren van de oorlog. "Xiaomi blijft de Russische agressie tegen Oekraïne sponsoren", zegt de anti-corruptiewaakhond van Oekraïne, de NACP. De instantie zette Xiaomi, diens ceo en oprichter Lei Jun en meerdere hoge managers op de lijst van 'internationale oorlogssponsors'.
De verkoop van telefoons van het Chinese merk is in Rusland enorm gestegen, nadat Apple en Samsung vorig jaar officieel de verkoop in het land staakten. Sinds de Russische invasie in Oekraïne is Xiaomi marktleider in Rusland geworden. Samen met zijn submerk Poco heeft het bedrijf 42 procent van de Russische smartphonemarkt in handen.
Ook kondigde Xiaomi in Rusland de officiële start van de verkoop van zijn nieuwe telefoonmodellen aan. Bovendien zegt de NACP dat het Chinese bedrijf 'actief medewerkers rekruteert voor zijn Russische kantoren'.
'We omarmen de wereldvrede'
"We zijn fel gekant tegen de beschuldiging dat we een 'internationale oorlogssponsor' zijn. Wij ondersteunen geen oorlogsacties. We omarmen de wereldvrede volledig. Onze missie is om iedereen in de wereld te laten genieten van een beter leven door middel van innovatieve technologieën", zegt Xiaomi in een reactie.
Apple en Samsung vertrokken
Honderden grote bedrijven trokken zich terug van de Russische markt nadat het Russische leger eind februari 2022 Oekraïne binnenviel. Ook Apple en Samsung stopten daarna met de verkoop van hun producten. Chinese bedrijven bleven echter zakendoen met Rusland. De verkoop van Chinese smartphones steeg erg hard. Dat gold niet alleen voor de telefoons van Xiaomi, maar ook die van andere Chinese merken zoals Oppo, Vivo en Huawei.
Xiaomi is wereldwijd met een marktaandeel van 12 procent de nummer drie op de smartphonemarkt, achter Samsung en Apple.
Op de lijst van 'oorlogssponsoren' van de NACP staan onder meer ook Procter & Gamble, Yves Rocher en Bonduelle.