Schiphol en Havenbedrijf Rotterdam naar rechter om 5G-frequenties
Schiphol en het Havenbedrijf Rotterdam stappen naar de rechter omdat ze het niet eens zijn met de manier waarop de regering dit najaar de snellere 5G-frequenties wil verdelen.
Nederlandse providers kunnen dit najaar bij een veiling ruimte op de 3,5 GHz-frequentieband kopen. Die frequentieband is geschikt voor snellere 5G- verbindingen over korte afstanden. Zo kunnen de telecombedrijven nog sneller 5G-internet aan klanten aanbieden.
Daarnaast wordt een deel van de frequentieruimte verdeeld onder andere bedrijven, die zo hun eigen lokale netwerken kunnen bouwen. Bij die verdeling geldt het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt', terwijl de ruimte schaars is en iedereen een vergunning kan aanvragen.
Het Havenbedrijf Rotterdam en Schiphol vrezen mis te grijpen. Ze vinden dat ze de juiste frequentieruimte nodig hebben voor onder meer het automatiseren van processen. Ook willen ze een rol in het verdelen van frequenties onder partnerbedrijven, zodat het spectrum efficiënter gebruikt zou kunnen worden.
De bedrijven kwamen eerder met een alternatieve plan voor de frequentieverdeling, dat door het ministerie van Economische Zaken werd afgewezen. De gang naar de rechter zien ze als 'laatste redmiddel', zegt een woordvoerder van het havenbedrijf in het FD.
Bagagekelder en autonoom varende schepen
Volgens Schiphol is er 5G-ruimte nodig voor 'het automatiseren van processen in de bagagekelder en op het bagageplatform'. Het havenbedrijf vindt de snellere 5G-verbindingen belangrijk voor het verwerken van data van het groeiend aantal sensoren in de haven en voor de ontwikkeling van autonoom varende schepen.
De bedrijven vrezen ook dat de frequenties die voor andere partijen dan telecomproviders zijn gereserveerd van mindere kwaliteit zijn en vaker storingen zullen hebben. Wanneer de bodemprocedures van start gaat, is nog niet bekend. Het ministerie van Economische Zaken zei onlangs dat de nieuwe 5G-veiling dit najaar moest plaatsvinden.
Verhuizing satellietpark
Sinds 2020 is 5G-internet al beschikbaar in Nederland, maar de 3,5 GHz-frequentie die nodig is voor de snellere verbindingen is nog in gebruik door satellietbedrijf Inmarsat in Friesland voor nood-, spoed- en veiligheidscommunicatie met zeescheepvaart. De geplande frequentieveiling moest daardoor al meermaals worden uitgesteld.
Inmiddels heeft Inmarsat in Griekenland een nieuwe locatie gevonden, waardoor de frequentiebanden in Nederland eind dit jaar grotendeels vrijkomen.
176 miljoen euro
Met de nieuwe frequentieveiling denkt het kabinet minstens 176 miljoen euro op te halen. De 3,5 Ghz-frequentiebanden zouden, afhankelijk van de verhuizing van Inmarsat, begin volgend jaar in gebruik genomen kunnen worden.
Bij de vorige 5G-veiling in 2020 betaalden KPN, T-Mobile en Vodafone in totaal 1,23 miljard euro.