Dineren op grote hoogte: vanaf 2025 kan het in deze ballon
Het Franse bedrijf Zephalto wil vanaf 2025 mensen in een ballon gevuld met helium of waterstof naar 25 kilometer hoogte brengen. Ze kunnen dan drie uur lang de kromming van de aarde bewonderen en genieten van een diner van 'Michelin-sterkwaliteit'.
Een reis in de ballon van Zephalto moet in totaal zo'n zes uur duren. Het opstijgen en dalen neemt samen drie uur in beslag. De overige tijd blijft de ballon hangen op de maximale hoogte van 25 kilometer.
Dat is ongeveer drie keer hoger dan die een commercieel vliegtuig bereikt. Op die hoogte is er nog gewoon zwaartekracht, wel is de lucht volledig zwart. "Bewonder de kromming van de aarde, de blauwe halo en de sterren", zegt Zephalto over de ballonmissie, die het 'de grootste van alle shows' noemt. De tickets kosten 120.000 euro per persoon.
Officieel niet de ruimte
De ruimte begint volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA officieel pas op ruim 80 kilometer hoogte. Andere organisaties hanteren een grens van 100 kilometer.
Zephalto-oprichter en ruimtevaartexpert Vincent Farret d'Astiès werkt samen met het Franse ruimtevaartagentschap CNES. Zijn bedrijf wil uiteindelijk 60 ballonvluchten per jaar organiseren, met aan boord telkens maximaal zes passagiers.
Haute cuisine en wifi aan boord
Zephalto gaat passagiers aan boord eten van 'Michelin-sterkwaliteit' aanbieden. Ook is er wifi beschikbaar, bijvoorbeeld om selfies te kunnen sturen naar vrienden en familie.
Passagiers krijgen de mogelijkheid om voorafgaand aan hun vlucht met een psycholoog te praten. "De ervaring van het zien van de aarde vanaf grote hoogte kan erg emotioneel zijn", zegt Farret d'Astiès tegen Bloomberg. Dat fenomeen staat bekend als het 'overzichtseffect'.
Concurrent
Zephalto is niet het enige bedrijf dat ballonreizen naar de 'ruimte' wil aanbieden. Concurrent Space Perspectives is van plan 'eind 2024' zijn eerste ballonvlucht te houden naar een hoogte van 30 kilometer.
Dat Amerikaanse bedrijf vraagt zo'n 115.000 euro om mee te mogen aan de ballon Neptune One. Space Perspectives heeft al honderden tickets verkocht aan toekomstige passagiers.
Testvluchten
In tegenstelling tot de Amerikaanse rivaal zal de ballon van het Franse Zephalto op de grond landen en niet in de zee. Zowel de lancering als de landing moeten in Frankrijk plaatsvinden.
Het bedrijf heeft tot nu toe drie testvluchten uitgevoerd, maar nog niet tot de beoogde 25 kilometer hoogte. Dat moet later dit jaar gebeuren. Als de test slaagt, wil Farret d'Astiès certificering aanvragen bij de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.
Ruimtetoerisme
Ondanks de prijzen van meer dan een ton zijn de ballonvluchten een goedkopere manier om de aarde van grote hoogte te bekijken dan de aanbieders van 'echt' ruimtetoerisme. Een vlucht aan boord van het ruimtevliegtuig van Virgin Galactic, het ruimtevaartbedrijf van Richard Branson, kost zo’n 450.000 dollar. Een rondvaart op de raket van Jeff Bezos’ Blue Origin kost zelfs nog meer.
Vergeleken met ruimtereizen in raketten zijn de ballonvluchten minder risicovol en kan iedereen meegaan zonder vooraf een uitgebreide training te moeten afronden. Wie fit genoeg is voor vliegtuigreizen, mag volgens Zephalto ook met de ruimteballon mee.