BYD onthult goedkope elektrische auto: 10.400 euro in China
De grote Chinese autofabrikant BYD heeft in eigen land een goedkope elektrische auto van omgerekend 10.400 euro aangekondigd. BYD verkoopt sinds kort ook elektrische auto's in Nederland.
Op de autobeurs van Shanghai heeft de Chinese automaker BYD de kleine elektrische auto Seagull gepresenteerd. In de basisuitvoering is de auto in China voor omgerekend 10.400 euro te pre-orderen.
De kleine stekkerauto heeft een actieradius van 305 kilometer. De versie met een grotere accu, goed voor een rijbereik van 405 kilometer, kost 2000 euro meer. Opladen van 30 naar 80 procent moet volgens BYD in een half uur mogelijk zijn. De vierzitter Seagull levert zo'n 75 pk met een koppel van 135 Nm.
Auto-experts verwachten dat de BYD Seagull binnen zes maanden de best verkochte stekkerauto in China zal zijn. "De Seagull is een voorbeeld van de agressieve prijsdruk van Chinese fabrikanten", zegt Morgan Stanley-analist Adam Jonas. Meer Chinese merken gaan de komende jaren betaalbare elektrische auto's ook buiten China op de markt brengen.
BYD in Nederland
BYD heeft momenteel nog niets gezegd over een eventuele Europese introductie van de Seagull. Het merk verkoopt sinds het najaar van 2022 ook meerdere modellen elektrische auto's in Nederland. Zo heeft de elektrische crossover BYD Atto 3 een prijskaartje van 42.998 euro, waardoor hij in aanmerking komt voor de aanschafsubsidie van 2950 euro. Daarnaast verkoopt BYD in ons land de sedan 'Han' en de SUV 'Tang'.
De best verkochte elektrische auto van BYD in China is momenteel de Dolphin, die daar omgerekend zo'n 17.000 euro kost. Vanaf het vierde kwartaal gaat BYD de Dolphin, die een actieradius van 427 km heeft, ook in Nederland leveren.
Dertien Chinese automerken
Er rijden steeds meer Chinese auto's op de Nederlandse wegen. Na de komst van Zeekr zijn er dertien Chinese automerken in ons land actief, zoals Nio, Aiways, MG, Polestar, Xpeng en Lynk & Co.
Chinese fabrikanten van elektrische auto's hebben een marktaandeel in ons land van zo'n 4,5 procent. In 2020 was dat nog 1,6 procent. Dit jaar werden tot nu toe 4456 Chinese auto's op kenteken gezet, al bijna de helft van de verkoopaantallen in heel 2022.
De Chinese merken kunnen de komende jaren een flink Europees marktaandeel veroveren, verwacht topman Patrick Koller van de Franse autoleverancier Faurecia. Hij denkt dat de Chinese fabrikanten uiteindelijk een miljoen auto's per jaar in Europa kunnen verkopen, zo'n 8 procent van de markt.
Ook betaalbare EV's van Nio
Onlangs werd bekend dat het Chinese automerk Nio in 2024 een nieuw merk voor betaalbare elektrische auto's wil lanceren. Momenteel is Nio in Europa alleen actief in het wat duurdere segment.
De auto-export van China is tussen 2020 en 2022 verviervoudigd, naar ruim twee miljoen voertuigen, en ligt op schema om dit jaar de drie miljoen exemplaren te halen. De export van BYD is vorig jaar verviervoudigd naar bijna 56.000 auto's.