Apple en Samsung pakken 96 procent van de winst op de smartphonemarkt
Apple en Samsung blijven veruit de meest winstgevende merken op de wereldwijde smartphonemarkt. De twee bedrijven waren afgelopen kwartaal samen goed voor 96 procent van de winst die met smartphones werd gemaakt.
Dat becijferde onderzoeksbureau Counterpoint. Apple is goed voor 81 procent van de totale winst op de telefoonmarkt en Samsung voor zo'n 15 procent.
De wereldwijde smartphonemarkt kromp in het afgelopen kwartaal met 14 procent op jaarbasis. De telefoonverkoop daalt al meerdere kwartalen op rij doordat consumenten vanwege de inflatie en de zorgen over de economie massaal hun aankopen uitstellen. Consumenten doen volgens Cointerpoint ook steeds langer met hun huidige smartphone.
Apple heeft met de iPhone 14 relatief weinig last van de malaise. Het bedrijf meldde donderdagavond een recordomzet voor de iPhone. Afgelopen kwartaal slaagde Apple er volgens Counterpoint in om bijna de helft van de wereldwijde totaalomzet uit smartphones binnen te halen.
Samsung lanceerde afgelopen kwartaal de high-end Galaxy S23-reeks, waardoor de omzetdaling bij Samsung beperkt bleef. De gemiddelde verkoopprijs van Samsung-telefoon steeg licht, naar 340 dollar.
Trouw aan het Apple-ecosysteem
Zelfs in economisch moeilijke tijden kiezen Apple-gebruikers ervoor om binnen het ecosysteem van het bedrijf te blijven en niet over te stappen op een goedkopere Android-smartphone, zegt Cointerpoint-topman Jeff Fieldhack. "Apple is beter in staat om economische schommelingen te doorstaan dan zijn concurrenten, terwijl de loyaliteit van gebruikers rotsvast is."
Ook heeft de iPhone-maker bijna de helft van de refurbished markt voor gebruikte telefoons in handen. "Apple trekt ook gebruikers aan die bereid zijn meer uit te geven voor apparaten die langer meegaan." De iPhone is bovendien relatief populair onder jongeren, aldus Fieldhack. "Apple is het voorkeursmerk voor de jonge Gen Z-consumenten in westerse landen."
Xiaomi en Oppo
Bij Samsung en de Chinese telefoonmerken zoals Xiaomi, Oppo en Vivo blijft het herstel voorlopig nog uit, verwacht Counterpoint. Zo daalde de verkoop van Xiaomi-telefoons afgelopen kwartaal met 22 procent op jaarbasis. Dat kwam mede doordat het economisch herstel van China 'langer op zich laat wachten dan verwacht'. Oppo, waar ook OnePlus onder valt, heeft het buiten China lastig. Zo moest het bedrijf eind vorig jaar de verkoop in Duitsland staken door een verloren patentzaak met Nokia.
Volgens Tarun Pathak, onderzoeksdirecteur bij Counterpoint, zal de wereldwijde smartphonemarkt zich op korte termijn niet herstellen. "Een aanzienlijk herstel is onwaarschijnlijk voor het einde van het jaar."
Niet alleen fabrikanten van smartphones zien dat consumenten de hand op de knip houden. Ook de verkoopcijfers van computers zijn historisch slecht.