Coolblue op de vingers getikt over 'gratis bezorging volgende dag'
De belofte van Coolblue over gratis bezorging de volgende dag is misleidend. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie na een klacht van een consument.
De klagende consument bestelde een product op 22 december maar kreeg het pas twee dagen later bezorgd. Doordat dat een zaterdag was, werden er wel bezorgkosten in rekening gebracht. Op de productpagina vermeldde Coolblue destijds 'Voor 23.59 uur besteld, morgen gratis bezorgd'.
De Reclame Code Commissie vindt dat de webshop beter had moeten vermelden dat de gratis bezorging op de volgende dag soms niet lukte. Volgens Coolblue werd dat wel duidelijk tijdens het bestelproces, zodra klanten voor een bezorgdatum moesten kiezen. Maar de Reclame Code Commissie gaat daar niet in mee. "Omdat de geclaimde levertijd van één dag van doorslaggevend belang kan zijn om een product bij adverteerder te bestellen."
De Commissie denkt dat consumenten door de omstreden zin 'ertoe gebracht kunnen worden een besluit over een transactie te nemen die ze anders niet hadden genomen'. "Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk."
Nu staat er 'Morgen bezorgd'
Coolblue werd al vaker voor vergelijkbare zaken op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. De uitspraken van de instantie hebben naast de negatieve aandacht verder geen gevolgen. Coolbue vermeldt op productpagina's inmiddels alleen 'Morgen bezorgd' - zonder het woordje 'gratis'.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>