WhatsApp lanceert Kanalen: zo werken ze
WhatsApp is begonnen met de uitrol van de nieuwe Kanalen-functie, bedoeld voor het sturen van berichten naar grote groepen volgers. De kanalen zijn straks te vinden onder het nieuwe tabblad Updates.
Kanalen zijn een nieuwe manier om updates van mensen en organisaties te ontvangen via WhatsApp. Bijvoorbeeld beroemde personen, influencers en merken kunnen zo berichten sturen naar grote groepen volgers, die ze alleen kunnen bekijken. De functie lijkt op de openbare kanalen van Telegram. "Het bouwen van kanalen is een grote stap waar onze gebruikers ons al jaren om vragen", zegt WhatsApp.
De nieuwe Kanalen-functie wordt de komende weken eerst getest met beroemdheden en geselecteerde organisaties in Colombia en Singapore. WhatsApp wil op basis van de ervaringen in die landen verbeteringen doorvoeren. Daarna wordt de functie de 'komende maanden' naar andere landen uitgerold.
Kanalen staan in tabblad Updates
De app biedt binnenkort een doorzoekbare gids aan waarmee gebruikers openbare kanalen kunnen vinden. Aanmelden bij een WhatsApp-kanaal kan ook via een speciale link. Onder het tabblad Updates vinden WhatsApp-gebruikers voortaan het Status-onderdeel en alle kanalen die ze volgen.
Als je een kanaal volgt, wordt je telefoonnummer niet gedeeld met de beheerder van dat kanaal of de volgers. WhatsApp toont ook het telefoonnummer en de profielfoto van de kanaalbeheerder niet aan de kanaalvolgers. De geschiedenis van een kanaal is beperkt tot maximaal 30 dagen.
Instellingen voor beheerders
Beheerders kunnen zelf bepalen wie hun kanaal kan volgen. Ze kunnen ook instellen dat gebruikers geen screenshots van berichten in het kanaal kunnen maken en dat ze geen berichten kunnen doorsturen. Ook krijgen ze de optie om hun kanaal wel of niet openbaar vindbaar te maken in de kanaalgids van WhatsApp.
De berichten in kanalen zijn niet end-to-end versleuteld. Dat komt volgens WhatsApp doordat de functie 'bedoeld is om een breed publiek te bereiken'. Het bedrijf erkent dat er gevallen zijn waarin end-to-end versleutelde kanalen voor een beperkt publiek belangrijk kunnen zijn. “We onderzoeken dit als een toekomstige optie.”
Ook denkt WhatsApp nog na over manieren waarop de makers van kanalen er geld mee zouden kunnen verdienen, "met gebruik van onze groeiende betaaldiensten". Ook zou het later mogelijk worden om een kanaal te promoten in de gids om zo meer volgers te krijgen.
Uitzendkanalen op Instagram
Instagram kreeg eerder dit jaar ook al de functie 'uitzendkanalen', om updates direct naar de inbox van volgers te sturen. Volgers die zich voor zo'n kanaal aanmelden ontvangen dan de updates die de maker speciaal naar dat kanaal verstuurt. Ze kunnen daarvan ook notificaties ontvangen en de updates verschijnen in een inbox tussen hun chatberichten.
Influencers worden met de kanaalfuncties minder afhankelijk van de algoritmes van moederbedrijf Meta die bepalen wat gebruikers in hun nieuwsoverzichten zien.
WhatsApp Community's
Sinds vorig jaar heeft WhatsApp ook al de community-functie, waarmee meerdere WhatsApp-groepen zijn samen te brengen en centraal zijn te beheren. Die functie is onder andere handig voor scholen, sportclubs en buurtgroepen. Beheerders kunnen ook in één keer een bericht naar alle groepen in de community sturen in plaats van hetzelfde bericht in elke losse appgroep te moeten plaatsen.
Zo'n aankondigingsgroep in een community kan uit enkele duizenden gebruikers bestaan, terwijl er bij de kanalen geen maximum aantal volgers lijkt te zijn.
Uiteindelijk krijgt volgens WhatsApp 'iedereen' de mogelijkheid om een kanaal te maken. In de 'komende maanden' komt de functie in meer landen beschikbaar, maar wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet bekend.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>