Zuckerberg over Apple Vision Pro: 'Niet de toekomst die ik wil'
Meta-topman Mark Zuckerberg is ook al jaren met VR-brillen bezig en heeft zijn personeel nu intern toegesproken over de nieuwe Apple-bril Vision Pro.
Deze week begon met de onthulling van de Apple Vision Pro, gevolgd door onze allereerste indruk. En ook de concurrentie spreekt zich uit: HTC-topvrouw Cher Wang noemde het een 'keerpunt voor de hele VR-markt'. Meta-topman Mark Zuckerberg lijkt minder gecharmeerd van de Apple-bril, blijkt uit een interne vergadering die The Verge heeft kunnen bekijken.
Volgens Zuckerberg heeft Apple geen echte doorbraak laten zien en doet de bril op technisch vlak niets dat Meta niet ook al heeft bekeken. "Ik denk dat hun aankondiging echt het verschil laat zien in de waarden en de visie die onze bedrijven hierin brengen", zei Zuckerberg tegen zijn werknemers tijdens de eerste grote bijeenkomst van het bedrijf sinds 2020. Volgens Zuckerberg gaan zijn eigen Quest-brillen meer over "mensen die op nieuwe manieren met elkaar omgaan en zich dichterbij voelen", terwijl ze ook "actief zijn en dingen doen".
'Alleen maar zittend op de bank'
Volgens Zuckerberg liet Apple tijdens elke demo iemand zien die alleen op de bank iets aan het bekijken was. "Ik bedoel, dat zou de visie van de toekomst van computers kunnen zijn, maar het is niet die ik wil", aldus Zuckerberg. In de demo's van Apple zitten mensen inderdaad de helft van de tijd op de bank, maar er zijn ook voorbeelden te zien van gebruikers die aan een tafel staan en werk verzetten.
Zuckerberg lijkt in de verdediging te gaan, bleek ook vorige week al uit de vroegtijdige aankondiging van de Quest 3. De bril van Meta komt pas dit najaar uit, maar met de aankondiging was het bedrijf Apple net voor.
Meta geldt in verkochte aantallen als marktleider op VR-gebied. Het bedrijf van Zuckerberg investeerde de afgelopen jaren miljarden in de metaverse, een nog altijd onbewezen concept waarbij gebruikers via een bril samenkomen in een gedeelde virtuele wereld.
Tegengeluid minder hard dan bij iPhone
Vanuit investeerders is er kritiek op de VR-koers van Meta. Het bedrijf heeft op het gebied van VR-gaming wel succes, maar de duurdere Quest Pro van 1200 euro lijkt tot nu toe geen groot succes. En nu Apple zijn bril heeft onthuld, vormt die een directe bedreiging voor alle werkgerelateerde ambities van Meta.
Zuckerberg heeft met zijn tegengeluid zo te zien wel geleerd van het hoongelach tijdens de introductie van de iPhone. Dat apparaat werd door marktleiders als Palm, Blackberry en Microsoft destijds weggezet als te duur en te anders – inmiddels spelen die bedrijven geen rol meer op de smartphonemarkt.
Zuckerberg klinkt minder hard, en zal eventueel ook kunnen profiteren van een VR-succes van Apple. Meta heeft immers veel kennis en kunde in huis, als hardwaremaker maar ook als bouwer van platforms.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>