Wat is de beste e-bike? Deze vier e-bikes raden we aan (en VanMoof valt af)
Met onze Bright Stuff-koopgids helpen we je graag aan het beste product van dit moment. Opnieuw kijken we naar e-bikes: voorlopig raden we VanMoof even niet aan.
Je koopt graag het beste product, logisch. 'Beste' is natuurlijk een mening, in dit geval die van ons. Met Bright Stuff baseren we die mening op een paar dingen. In deze lijst: e-bikes, één van de populairste onderwerpen die we behandelen. En daarom vinden we het belangrijk dat we het juiste koopadvies geven.
Even geen VanMoof
Tot nu toe stond er in elk van onze e-bike-koopgidsen een fiets van VanMoof. Heel bewust: VanMoof geldt als één van de meest invloedrijke aanjagers van de markt voor mooie design-e-bikes. We dragen de Nederlanders een warm hart toe, en los daarvan: objectief gezien vonden we de e-bikes van VanMoof altijd het aanraden waard.
Nu maken we een pas op de plaats. Dat heeft met een paar dingen te maken. Ten eerste raadden we tot voor kort de nieuwe VanMoof S5 en A5 aan: fraaie fietsen, met veel verbeteringen. Maar de levertijden blijven maar oplopen. Fietsen die in januari geleverd zouden worden, laten in juni nog steeds op zich wachten. Alleen al die vertraging maakt de VanMoof-fietsen wat ons betreft even geen aanrader, maar er is meer.
De eerdere VanMoof-fietsen, met name de S3 en de X3, kampen al een tijd met allerlei problemen. BOOS bracht de klachten opnieuw in kaart, en onderstreept daarmee het probleem van die lichting fietsen. Sommige gebruikers hebben hun e-bike vaker bij de fietsenmaker dan voor het huis staan. Die problemen zouden opgelost moeten zijn bij de VanMoof S5/A5 en de vernieuwde S4/X4.
Of dat echter zo is, wachten we liever even af. We hebben het hier over dure fietsen, waar je op wil kunnen vertrouwen. En als je nu aan ons vraagt 'zal ik een VanMoof kopen?', dan is ons antwoord geen volmondig 'ja'. Hopelijk komt daar snel weer verandering in.
Veloretti Ace Two & Ivy Two
De Veloretti Electric Ace Two en Ivy Two zijn ingetogen opvallend, fors, maar niet dik. Zeker het Ivy-model met lage doorstap oogt bijna onmiskenbaar Veloretti. De details mogen er wezen: weggewerkte lasnaden en remkabels en een fraaie coating in onder meer grijs, zwart en zandkleur. Het ontwerp is bovendien verfijnd sinds de eerste versie: nog meer snoeren weggewerkt, alles nog strakker en stijlvaster.
Dat strakke ontwerp gaat niet ten koste van de repareerbaarheid van de fiets, een belangrijk punt. Ondanks de fraaie uitstraling kunnen fietsenmakers of handige eigenaren overal zelf bij. De fietsen gebruiken veel hoogwaardige maar standaardonderdelen: een Bafang-middenmotor, Gates-tandriem, Enviolo Automatiq-versnellingen, Shimano-schijfremmen en Osram-lampjes.
Die tech zorgt er verder voor dat de fiets erg lekker rijdt, dankzij de traploze versnellingsnaaf en een combinatie van een kracht- en een rotatiesensor. Er zijn vijf ondersteuningsstanden, waarvan de middelste voelt alsof je altijd wind mee hebt. En alles is zo goed af te stellen, dat je een fietsprofiel op maat kan maken, met trapondersteuning en schakelstanden die jou het beste bevallen. Handmatig 'schakelen' kan ook via de knoppen op het stuur.
Dat stuur heeft ook een mooie ingebouwde koplamp en een ingebouwd schermpje. Daarop zie je ondersteuning en zelfs navigatie, zodat je je telefoon gewoon in je zak kan laten zitten. Uniek aan deze fietsen is de noodknop, waarmee je contacten automatisch een sms'je met tracking-link stuurt als je je onveilig voelt op de fiets. Onopvallend, en voor sommige gebruikers misschien een fijn gevoel. De fiets heeft een verwijderbare accu met een capaciteit van 540 Wh voor een gemiddelde actieradius tussen de 60 en 120 kilometer.
De Veloretti Ace Two en Ivy Two zijn er in matzwart, lichtgrijs en de zandkleur Dune. Daarnaast is de Ace Two er in zwart met beige banden, en de Ivy Two in grijs met beige banden. Beide modellen kosten 3299 euro.
Ampler Juna/Axel
Een fraaie, minimalistische e-bike uit Estland, waar je makkelijk op stapt en lekker rechtop op zit. De Juna heeft een doorstapframe en is er voornamelijk voor de kortere fietser: in het formaat XS voor fietsers van 150 tot 162 centimeter, en in S voor fietsers van 163 tot 174 centimeter. De Axel heeft een hoge stang, en is er in de maten M voor fietsers van 172 tot 185 centimeter, en in L voor fietsers van 186 en zo'n 200 centimeter.
De Juna en Axel blinken uit in onopvallendheid: de motor en accu zijn prachtig weggewerkt, en er zijn amper knopjes – dit lijken normale fietsen. De Juna en Axel goed doseren hoeveel ondersteuning ze bieden, dankzij de krachtsensor bij de trappers. Zo weten de e-bikes precies hoe hard je rijdt, en wordt ondersteuning op maat gegeven.
Het bereik is 50 tot 100 kilometer op één lading: in de praktijk kom je ongeveer in het midden uit. Met een gewicht van rond de 16,5 kilo zijn de Juna en Axel ook redelijk licht: concurrenten wegen al snel meer dan 20 kilo. En ook hier weer een aantal standaardonderdelen, zoals een Gates-tandriem. Het grootste verschil tussen de twee fietsen is naast het formaat en de plaatsing van de stang de zithouding: Juna is meer rechtop, Axel sportiever voorover.
De Ampler Juna is er in grijs of geel, de Axel in blauw of groen. Beide fietsen kosten ongeacht formaat 2790 euro.
Cowboy 4
De Belgische Cowboy 4 is er met hoge stang en als doorstapmodel – in beide uitvoeringen de strakste e-bike op de markt. Zelfs een standaard wordt niet meegeleverd; gelukkig hebben liefhebbers elke geschikte accessoire op een site verzameld. Die liefhebbers zijn niet zomaar verliefd: de Cowboy 4 is een heerlijke fiets. Door een combinatie van een achterwielmotor, rotatiesensor, trapsensoren en slimme software trapt de fiets heerlijk. Deze versie heeft een iets lichter verzet waardoor je makkelijker uit stilstand wegfietst, bij het stoplicht bijvoorbeeld. Ook fijn voor fietsen op beenkracht, mocht de accu leeg zijn.
Het doorstapmodel is geschikt voor fietsers vanaf 1,60 meter, het model met stang voor rijders vanaf 1,70 meter – op de doorstapper zit je rechtop, de fiets met stang heeft een sportieve houding. Beide modellen hebben een uitneembare batterij die je makkelijk binnen kan opladen, beiden goed voor een bereik tot 70 kilometer.
Omdat de smartphone zo centraal staat bij de Cowboy, zit er een speciaal koppelpunt voor een Quad Lock-telefoonhoesje op het stuur. Handig voor Google Maps-navigatie, fietsinformatie en ook als lader: heb je een draadloos laadbare telefoon, wordt die tijdens het rijden door de fiets opgeladen.
De Cowboy 4 is er in zwart, zandkleur en kaki. Het reguliere model en het doorstapmodel zijn er allebei vanaf 2590 euro.
Tenways CGO600 Pro
De meest betaalbare e-bike in dit rijtje. Eerder raadden we de reguliere CGO600 van 1599 euro al aan. Deze nieuwe Pro-variant is 200 euro duurder, maar biedt daarvoor zoveel meer. Hetzelfde strakke ontwerp: dit lijkt niet eens een e-bike, vooral door de zeer slanke buizen. En ook door de vele standaardonderdelen oogt de fiets 'gewoon'.
Ook weer praktisch: als er wat stuk is, kun je voor de remmen, lampen en andere onderdelen gewoon bij elke fietsenmaker terecht. Het zijn wel klasse onderdelen: een Gates-tandriem, hydraulische schijfremmen en een hele felle koplamp – al vinden we de 'losse' achterlamp wel een beetje goedkoop aandoen. De Tektro-remmen gaan na een tijdje wel piepen: ze remmen even goed, maar dat doen duurdere Shimano-remmen toch beter.
De trapondersteuning is de ster van de show: natuurlijk, soepel, vloeiend en doet niet onder voor de andere fietsen in deze lijst. Het bereik van de fiets is maximaal 100 kilometer, ook al meer dan bij de CGO660. Bovendien is deze accu wel uitneembaar: veilig en vooral handig opladen. Verder is het stuur nu in hoogte verstelbaar. Het display met knoppen op het stuur is fijn, maar niet zo veelzijdig als bij veel concurrenten.
Deze Tenways is echt een fiets voor in en om de stad, niet voor hele lange tochten. De Pro is er in drie formaten: voor fietsers van zo'n 1,65 meter tot voor mensen van boven de 1,95 meter.
De Tenways CGO600 Pro is er in zwart, grijs, blauw en groen vanaf 1799 euro, standaard zonder spatborden en standaard maar eigenlijk permanent gratis bijgeleverd.