Uber gaat ook op de reclame-tour: commercials kijken terwijl je wacht
Bij Uber betaal je voor taxiritten of maaltijdbezorgingen. De apps waar je dat mee regelt waren tot nu toe reclamevrij, maar dat gaat veranderen.
Reclame in diensten waar je toch al voor betaalt: het is nog even wennen. Netflix en Disney+ zijn er al mee begonnen en ook Uber ziet er wel wat in, meldt The Wall Street Journal. En niet zomaar een klein reclameblokje: het gaat om volledige video-advertenties.
De reclames worden groot in beeld getoond terwijl gebruikers wachten op hun taxi, en ook tijdens de rit. Dezelfde reclames worden ook getoond op tablets in de Uber-wagens. Bij Uber Eats werkt het vergelijkbaar: daar staat de reclame voor, tijdens en na het bestellen in beeld – ook op het scherm waarop gebruikers de bezorger volgen.
Reclame op basis van persoonlijke data
De reclames die gebruikers te zien krijgen, zijn op basis van alle persoonlijke data die Uber heeft verzameld. Het bedrijf kent immers alle bestemmingen waar de gebruiker ooit via een Uber is gekomen, en weet welke maaltijden de klant heeft besteld. "We hebben twee minuten van je aandacht", zegt Uber-reclametopman Mark Grether. "We weten waar je bent, waar je naartoe gaat, we weten wat je gegeten hebt. Dat kunnen we allemaal gebruiken om een videoreclame op jou te richten."
Uber stelt wel dat de gebruikersdata niet met adverteerders wordt gedeeld. Experts denken dat de stap de reputatie van Uber kan schaden. Uber heeft zich jarenlang als premium-dienst in de markt gezet, vaak als een hoogwaardiger alternatief voor de reguliere taxi. Gebruikers kunnen straks wel weigeren persoonlijke data voor advertenties te laten gebruiken, maar advertenties weigeren kan niet.
Uber ziet dollartekens
Uber moet het qua groei hebben van zulke advertentie-inkomsten, zei topman Dara Khosrowshahi eerder dit jaar. Vergeleken met vorig jaar is het aantal actieve adverteerders op de platforms van Uber al met 80 procent toegenomen. Daar vallen ook maaltijdverkopers onder, die betalen voor een gesponsorde plek bovenaan de zoekresultaten in Uber Eats.
Voor dit jaar is Uber op weg naar 1 miljard dollar aan reclame-inkomsten. In Nederland zien we de reclamevideo's de komende tijd nog niet. Ze worden vanaf deze week in de VS getoond, later dit jaar gevolgd door landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>