Apple probeert merkrecht op beelden van appels te krijgen
Het logo van Apple is één van de bekendste ter wereld. Toch is Apple kennelijk soortgelijke logo's liever kwijt dan rijk.
In Zwitserland werkt Apple aan een merkrechtszaak rond de afbeelding van een appel. De zaak draait om het logo van Fruit-Union Suisse. Die 111-jaar oude organisatie voor Zwitserse fruittelers heeft als logo een appeltje met aan de rechterkant het witte Zwitserse kruis. Bij Apple zit op die plek het bekende hapje, en kennelijk vindt het bedrijf dat bedreigend, meldt Wired.
Apple voert de strijd met Fruit-Union Suisse al zes jaar, en zou die nu willen doorzetten. De aanleiding is de verandering van het logo van de Zwitsers. Toen de Fruit-Union Suisse in 2011 honderd jaar bestond, werd het logo vernieuwd. Het Zwitserse kruis werd van links naar rechts verplaatst en de appel kreeg wat meer rondingen en een naar rechts wijzend steeltje. En die wijzigingen schoten Apple in het verkeerde keelgat.
Al jaren bezig
Apple probeerde het Zwitserse logo al te bestrijden door in het land merkrecht aan te vragen op zijn eigen logo. Dat gebeurde in 2017, voor een zwart-wit-versie van het bekende Apple-logo. Eind vorig jaar kreeg Apple dat merkrecht, maar alleen voor een bepaald aantal gebruiken. Apple probeert nu alsnog de merkrechten voor alle categorieën te bemachtigen.
"We vinden dit lastig te begrijpen, omdat het niet is alsof ze hun gebeten appel proberen te beschermen", zegt Fruit-Union Suisse-directeur Jimmy Mariethoz tegen Wired. "Hun doel is echt om de rechten op een appel te bezitten, wat voor ons iets is dat echt bijna universeel is… dat voor iedereen gratis zou moeten zijn om te gebruiken." Apple heeft tegenover Wired geen commentaar gegeven.
Vergelijkbare gevallen
Er zijn al vergelijkbare zaken geweest. In 2019 maakte Apple bezwaar tegen het appelvormige logo van een Noorse politieke partij. En in 2021 paste het bedrijf Prepear zijn peervormige logo aan na klachten van Apple.
In Zwitserland speelde eerder ook een andere zaak, rond Apple-slogan 'Think Different'. Horlogemaker Swatch gebruikt het soortgelijke 'Tick Different', en mocht dat van de Zwitserse rechter blijven doen
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>