AI hoopvol voor gezondheidszorg, schadelijk voor het internet?

National Cancer Institute

ai kunstmatige intelligentie gezondheidszorg adverteren internet
27 juni 2023 om 17:35
Laatste update: 27 juni 2023 om 18:05

Kunstmatige intelligentie zou de gezondheidszorg best wel eens flink kunnen verbeteren, denkt een Nederlandse hoogleraar. Maar voor de voorziening van online nieuws en informatie lijkt AI nu al behoorlijk schadelijk.

AI is de afgelopen maanden het toverwoord geworden – voor eigenlijk alles. Dat is onterecht, AI kan zeker op korte termijn niet zomaar elke baan vervangen. Het is een hulpmiddel om de mens efficiënter te maken, en op die manier moet AI in de gezondheidszorg ook worden ingezet. Daarvoor pleit Mihaela van der Schaar, hoogleraar Machine Learning, AI en Medicine aan de Universiteit van Cambridge.

Precies: Van der Schaar doet specifiek onderzoek naar de combinatie tussen kunstmatige intelligentie, machine learning en gezondheidszorg. In The Guardian pleit zij voor een realistische toepassing van AI in de medische sector. Bijvoorbeeld door AI te laten helpen bij de specifieke timing en dosering van medicijnen bij een patiënt. De analyse van zulke data voor elke patiënt zou voor medisch personeel veel te arbeidsintensief zijn – AI kan het wel.

Kritische en realistische blik

AI kan bovendien een vinger aan de pols houden. Voorkomen is beter dan genezen, maar in de praktijk is de gezondheidszorg toch vooral bezig met genezen. Door grote datasets steeds in de gaten te houden en te vergelijken, kan AI patiënten veel beter in de gaten houden en veel vroeger ingrijpen.

Tegelijkertijd is Van der Schaar kritisch op de inzet van AI-chatbots. "ChatGPT is niet in staat om complexe omstandigheden en nuances te begrijpen, wat kan leiden tot verkeerde interpretaties of ongepaste aanbevelingen. Het zou rampzalige gevolgen kunnen hebben als het zou worden gebruikt op gebieden als geestelijke gezondheid", aldus de hoogleraar.

Stortvloed aan AI-content

Ondertussen blijkt AI op het gebied van online informatie steeds meer schadelijke effecten te hebben. Onderzoekers van NewsGuard hebben in kaart gebracht dat ruim 140 van de grootste online adverteerders betalen voor reclame op sites die vol staan met onbetrouwbare artikelen die door AI zijn geschreven.

Negentig procent van die reclame wordt aangeboden door het reclamesysteem van Google. En hoewel Google zelf actief tegenstander is van adverteren op dergelijke "spammerige, automatisch gegenereerde content", blijkt de praktijk toch weerbarstiger. Dat heeft te maken met de manier waarop online reclame wordt verkocht: vrijwel volledig automatisch, met vaak pas achteraf controle.

Normaal gesproken kunnen online adverteerders redelijk hoogte krijgen van de kwaliteit van artikelen op een bepaalde site. Maar als zo'n site vervolgens wordt volgegooid met AI-artikelen, is dat oordeel weinig meer waard. Dat neemt extreme vormen aan: NewsGuard stuitte op een site die 1200 berichten per dag plaatste, allemaal door kunstmatige intelligentie gemaakt, maar met advertenties ernaast.

Grote merken betalen er aan mee

NewsGuard-redacteur Jack Brewster uit kritiek op Google. "Het ondoorzichtige karakter van automatisch adverteren heeft grote merken onbedoeld veranderd in onwetende supporters. Ze zijn zich er niet van bewust dat hun advertentiedollars indirect deze onbetrouwbare AI-gegenereerde sites financieren."

Google wijst in een reactie nogmaals op zijn beleid, dat in principe moet voorkomen dat er wordt geadverteerd naast "schadelijke inhoud, spam of inhoud van lage waarde, of inhoud die uitsluitend van andere sites is gekopieerd".

Het is niet te voorspellen hoe AI en automatisch adverteren elkaar zullen beïnvloeden. Van de ene kant zullen adverteerders pas echt betalen als de sites vol spam ook daadwerkelijk bezocht worden. Van de andere kant zullen dergelijke sites het alsmaar moeilijker maken om echte concent van waarde te vinden. Zulke content wordt voor lezers en adverteerders dan waardevoller, maar die moet dan wel weer vindbaar zijn.

Luister ook onze podcast:

<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>