Review Lotus Eletre: de beste elektrische auto in zijn segment?
Onze autotester Rutger reed in de nieuwe Lotus Eletre: een elektrische SUV met alle mogelijke luxe aan boord en minimaal 600 pk.
De stoel sluit zich iets strakker om de rug, om me te laten weten dat ik echt voluit kan gaan met de Lotus Eletre S in sportstand. De ondergrond lijkt opeens minder glad te zijn geworden. Maar in werkelijkheid is dat het onderstel van de Eletre, die niet langer mij probeert te isoleren van de omstandigheden, maar me inzicht geeft in wat er onder de banden gebeurt. De auto transformeert met één knop van comfortabele cruiser in bochtenjager van niveau.
De eerste kennismaking met de Lotus Eletre is indrukwekkend. Van een auto van bijna een ton verwacht je wat, maar van een merk dat in wezen nieuw is, weet je nooit helemaal wat je moet verwachten. En Lotus is nieuw. En oud. Want het merk bestaat al heel erg lang, maar is sinds 1982 vijf keer verkocht en nu in handen van het Chinese Geely: bekend van Zeekr, Lynk & Co, Polestar en Volvo.
Maar waar een merk als Volvo doorging op de in Zweden ingezette koers, had Lotus niet zoveel om op terug te vallen. Zeker niet als het om elektrische auto’s ging. De Eletre is dan ook een nieuw product op een onderstel dat speciaal voor deze en toekomstige elektrische Lotussen is ontwikkeld. En je kunt er van alles van vinden dat de nieuwe Lotus een SUV is, de basis is indrukwekkend goed.
Nieuw infotainmentsysteem
Waar Geely bij Volvo, Polestar, Lynk & Co en Zeekr overduidelijk onderdelen hergebruikt of minstens inspiratie van andere merken overneemt, is de Lotus echt helemaal fris. Geen Google Automotive-infotainmentsysteem bijvoorbeeld, zoals de Polestar heeft. Geen Volvo-knopjes op het stuur en geen gedeelde accu met een ander merk. Dat is enerzijds mooi: in een Bentley kan het voelen alsof je in een Golf zit met sommige knopjes. Anderzijds betekent het ook dat er nieuw ontwikkelde techniek gebruikt wordt, met het risico dat dingen niet werken zoals je hoopt.
Tijdens onze twee dagen in de auto was dat ook zo. Niets desastreus, maar de tweede helft van dag 1 deed de cruise control het niet. De voice-assistant verstond me meestal wel, maar wist niet wat hij met de informatie moest en de Tidal-app moest regelmatig lang nadenken of hij The Weeknd wel voor me wilde afspelen. Geen desastreuze gebreken, zoals bij de Vinfast-introductie laatst, maar kleine onhebbelijkheden die met over the air-updates vermoedelijk snel zullen verdwijnen.
Voor een volledig nieuw infotainmentsysteem was het knap indrukwekkend dat het beter was dan wat Volkswagen met al zijn engineers heeft weten te bouwen voor de ID-serie.
Sportief en comfortabel
Het is altijd moeilijk om van een auto van 100.000 euro te zeggen dat het een aanrader is. Want het is overkill. Het is meer dan je ooit zult nodig hebben. Maar als je ego een Hyundai Ioniq 5 te min vindt omdat de buurman hem ook heeft, dan kom je al snel in de prijsklasse waarin deze Lotus begint. Rond de 100K.
Wil je écht sportief en elektrisch dan ga je voor een Porsche Taycan vanwege de lagere zit. Maar kom je moeilijk van de lage rugklachten af, of voel je je beter als je over andere auto’s heen kunt kijken, dan komt deze in beeld. Of de Audi SQ8 e-tron. Of de Tesla Model X met zijn weinig subtiele vleugeldeuren.
Van die drie heeft de Lotus de grootste actieradius, kan hij het snelste laden en rijdt hij het sportiefst én het meest comfortabel. Ik zou nog een software-updateje wachten voor ik hem in de garage wilde. Maar daarna is het in dit segment de beste auto.
Rutger Middendorp test elke maand een elektrische auto in de Duurtest.
Volg ook ons YouTube-kanaal voor meer nieuwe stekkerauto's.