Woede over NL-Alert om storm-updates via Twitter: 'Dit moet anders!'

©Floris Poort

nl-alert liveblog storm poly brandweer live blog twitter
5 juli 2023 om 11:30
Laatste update: 5 juli 2023 om 16:45

NL-Alert heeft vanochtend in een waarschuwing over de storm Poly inwoners van Noord-Holland verwezen naar Twitter voor updates. Dat leidde tot boze reacties, omdat Twitter sinds vrijdag berichten niet meer laat zien aan mensen die niet zijn ingelogd.

Meerdere organisaties en politici uitten vanochtend hun onvrede over de Twitter-link in de NL-Alert over de storm Poly. Er stond: 'Nadere informatie en updates via Twitter', met een verwijzing naar het account van de Brandweer Amsterdam-Amstelland. Die updates zijn voor veel mensen niet te lezen, omdat Twitter sinds afgelopen weekend alleen nog berichten toont aan mensen die zijn ingelogd. Ook heeft Twitter tijdelijke dagelijkse leeslimieten voor gebruikers ingevoerd. Als je het maximumaantal tweets per dag hebt bereikt, krijg je die dag geen nieuwe berichten meer te zien.

"In geval van nood dien je niet een Twitter-account aan te moeten maken, lijkt ons!" reageerde Bits of Freedom. Ook meerdere Tweede Kamerleden waren boos over de verwijzing naar Twitter door NL-Alert. "Hoe de digitale overheid uit de bocht kan vliegen…", schreef Nico Drost van de ChristenUnie. "In een noodsituatie moet iedere inwoner van ons land kunnen vertrouwen op goede nieuwsvoorziening. Via kanalen die voor iedereen bereikbaar zijn. En dat mag niet afhankelijk zijn van een onberekenbaar medium."

"Dit kan gevaarlijke situaties opleveren als mensen geen account hebben of zitten aan hun leeslimiet. Dit moet anders!", tweette D66-Kamerlid Hind Dekker-Abdulaziz.

Liveblog

De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland houdt inmiddels op de website van de gemeente Amsterdam een liveblog bij om mensen zonder Twitter op de hoogte te houden over de storm Poly. 

De Veiligheidsregio wil het de volgende keer anders aanpakken en is bezig om daar 'een goede oplossing voor te vinden'.   

Volg ons ook op sociale media