Musk houdt vol: 'Zelfrijdende Tesla komt er nog dit jaar'
Na jaren van niet nagekomen beloftes over autonoom rijden zegt Elon Musk vandaag dat Tesla 'later dit jaar' een volledig zelfrijdende auto zal bieden. "We zijn er heel dichtbij."
Musk belooft sinds 2016 al een volledig zelfrijdende Tesla, maar de ontwikkeling ging veel langzamer, deels vanweged bezuinigingen die de topman zelf doorvoerde. "Tesla is heel dicht bij het bereiken van een volledig zelfrijdende auto zonder menselijk toezicht", zei Musk vandaag tijdens een Chinees congres over kunstmatige intelligentie. "Ik denk dat we volledig zelfrijdend zullen worden, later dit jaar", aldus de miljardair.
Het gaat volgens Musk dan om autonoom rijden met 'niveau 4 of 5'. Bij niveau 4 is er geen aandacht van de bestuurder vereist, zodat die bijvoorbeeld kan gaan slapen of de bestuurdersstoel kan verlaten. Dat niveau wordt dit echter alleen ondersteund in bepaalde gebieden. Pas bij niveau 5 is er helemaal geen menselijke tussenkomst meer nodig.
Musk gaf tijdens het event toe dat hij mis zat met zijn eerdere voorspellingen over zelfrijdende technologie, maar hij houdt vol dat het nu wel gaat lukken. "Ik heb het gevoel dat we er dichter bij zijn dan ooit tevoren."
Zorgen over Autopilot
Tesla ligt al jaren onder vuur vanwege zorgen over de veiligheid van zijn rijhulpsystemen Autopilot en Full Self-Driving. Ondanks die namen ondersteunen de huidige Tesla-systemen in feite maar niveau 2 van autonoom rijden. Daarbij kan de software de besturing van de auto overnemen, zoals accelereren, remmen en sturen. Maar de bestuurder moet altijd blijven opletten en op elk moment kunnen ingrijpen.
De ontwikkeling van de zelfrijdende Tesla-software werd de afgelopen jaren belemmerd door de bezuinigingen die Musk doorvoerde, zeiden experts onlangs tegen The Washington Post. Zo besloot Musk te snijden in dure onderdelen, zoals de radarsystemen waar sommige Tesla's mee geleverd werden. Radars worden veiliger geacht dan gewone camera's, omdat ze minder bevattelijk zijn voor verstoring door bijvoorbeeld regen of zon.
Toch oordeelde Musk dat camera's afdoende waren: nieuwe modellen werden voortaan zonder radar geleverd, op oude modellen werden de sensoren uitgeschakeld. Sindsdien is er een stijging in het aantal ongelukken, bijna-ongelukken en andere fouten, stellen ex-medewerkers, testchauffeurs, veiligheidsbeambten en experts.
Musk wil de zelfrijdende software van Tesla overigens later ook aan andere autofabrikanten verkopen.