Renault-baas vreest 'Chinese storm' en houdt daarom waterstof 'achter de hand'
Renault-baas Jean-Dominique Senard maakt zich ernstige zorgen over de opmars van Chinese automerken en de greep van China op de grondstoffen die nodig zijn voor de batterij-productie. Als alternatief blijft Renault daarom kijken naar waterstof.
De Renault-topman omschrijft de opmars van Chinese elektrische auto's als de 'Chinese storm'. Het recente besluit van China om per 1 augustus de export van de metalen gallium en germanium te beperken toont volgens Senard aan dat Europa te afhankelijk is van China. Die grondstoffen zijn cruciaal voor de productie van de accu's voor elektrische auto's.
"We vechten om onze voorraden zeker te stellen. China legt zijn hand op mijnen en vooral op de metalen die worden gebruikt om batterijen te produceren", zegt Senard tegen Reuters. "De oorlog van de toekomst zal een oorlog van metalen zijn." Hij wijst erop dat China jarenlang miljarden in de winning van grondstoffen heeft geïnvesteerd, waardoor het lastig is voor Europa om een inhaalslag te maken.
Als de spanningen tussen China en de VS verder oplopen kunnen de wereldwijde toeleveringsketens verstoord raken, vreest Senard. Europa zit dan tussen twee vuren in. "Als er een echte geopolitieke crisis uitbreekt, zal de negatieve impact voor batterijfabrieken die uitsluitend worden aangedreven door producten van buitenaf enorm zijn", aldus Senard.
Waterstof
De ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals synthetische e-fuels en waterstof, zijn volgens de Renault-baas cruciaal mocht er plotseling een tekort aan accu's ontstaan door gebrek aan grondstoffen. "Zoals elke voorzichtige fabrikant zou doen, zoeken we naar alternatieven om te voorkomen dat het land lam komt te liggen als we geen batterijen meer hebben."
Volkswagen zei eerder dit jaar geen toekomst te zien in waterstofauto's. Het Duitse autoconcern heeft geen plannen om in dit decennium een personenauto die rijdt op waterstof te produceren, aldus Volkswagen-ceo Thomas Schafer. "Het is niet competitief, zeker niet voor personenauto's, de tanks nemen ruimte in de cabine in. Misschien is het wat voor bedrijfsauto's, maar niet in de personenauto."
Lees ook: Dit is de elektrische Renault 5