Bosch baalt van nieuwe batterijregels in EU: 'Gevaarlijk bij e-bikes'
De Europese Unie wil vanaf 2027 verplichten dat de batterijen in draagbare elektronica vervangbaar zijn: in smartphones, maar bijvoorbeeld ook in elektrische fietsen. Bosch, marktleider op gebied van de motoren en accu's voor e-bikes, is fel tegen de aanstaande wet, omdat die ook verplicht dat de individuele cel van een fietsbatterij vervangen kan worden.
Vorige week werd de laatste grote horde genomen voor de nieuwe Europese 'batterijwet'. Die regels moeten ervoor zorgen dat er duurzamer wordt omgegaan met batterijen, door meer verplichtingen op gebied van recycling. Bovendien moet het straks (weer) gangbaar zijn voor consumenten om zelf de batterijen te kunnen vervangen in hun apparaten.
De plicht geldt vanaf 2027 voor zaken als smartphones en laptops, maar ook voor bijvoorbeeld e-bikes. En hoewel veel elektrische fietsen nu al een vervangbare batterij hebben, krijgt de nieuwe Europese wet toch tegengas van Bosch. Het Duitse bedrijf is marktleider op gebied van elektrische motoren en accupakketten voor e-bikes en ziet één groot probleem: de verplichte vervangbaarheid van individuele cellen in de batterij.
Gevaarlijk en niet praktisch
De grote batterij van een e-bike bestaat intern uit vele kleinere batterijcellen, die er een beetje uitzien als AA-batterijen. De EU-wet wil straks dat de "onafhankelijke beroepsbeoefenaar", oftewel de fietsenmaker, straks de individuele cel van een fietsbatterij kan vervangen. En daar ziet Bosch e-bike-topman Claus Fleischer niks in.
"Uit veiligheidsoverwegingen vinden wij de eisen rond verwijderbaarheid en vervangbaarheid van individuele cellen van batterijen extreem kritiek en we zien geen echte voordelen op gebied van duurzaamheid", zegt Fleischer tegen eBikeTips.
De problemen met fietsbatterijen zouden meestal niet te maken hebben met individuele cellen. In eerste jaren gaat het vaker om foutjes in behuizingen en de aansturing, daarna slijten de cellen in de batterij gelijkmatig en heeft individuele reparatie vaak geen zin.
'Gaat straks om 300.000 batterijen'
Dat zegt ook Hannes de Jong, topman van accureparatiebedrijf Heskon. "In onze ervaring is een enkele 'kapotte' cel vrijwel nooit het probleem met een kapotte batterij", aldus De Jong tegen eBikeTips. Wel stelt de batterij-expert dat veel problemen die nu worden opgelost door een totale vervanging van de batterij, ook best met een reparatie opgelost kunnen worden.
"Gemiddeld gaat 1 procent van alle batterijen in de eerste twee jaar stuk. De schatting is dat in 2030 in de EU 30 miljoen lichte elektrische voertuigbatterijen op de markt zijn. Dat zijn 300.000 batterijen die anders gewoon naar de schroot zouden gaan", zegt De Jong over de huidige gang van zaken.
Er wordt ook al ingespeeld op die verdere duurzaamheidsslag, bijvoorbeeld door het Franse Gouach. Dat bedrijf maakt batterijen die inderdaad per cel vervangbaar of repareerbaar zijn. De overgebleven cellen krijgen dan een tweede leven in een minder energie-intensief apparaat, of worden gerecycled.
Lees onze artikelen over e-bikes.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>