Netflix groeit onverwacht hard: aanpak delen accounts is lucratief
Netflix kreeg er tweede kwartaal 5,9 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat was veel meer dan in het eerste kwartaal: 1,75 miljoen. De streamingdienst profiteert van zijn strenge aanpak van het delen van accounts, waarvoor gebruikers sinds kort een maandelijkse toeslag moeten betalen. Daardoor nemen veel meer mensen een eigen abonnement.
Netflix maakte woensdagavond zijn kwartaalcijfers bekend. Door de 5,9 miljoen nieuwe klanten heeft de streamingdienst nu in totaal ruim 238 miljoen abonnees wereldwijd. De abonneegroei was veel groter dan de 1,9 miljoen die analisten hadden verwacht. De omzet steeg met bijna 3 procent op jaarbasis naar 8,2 miljard dollar, iets minder dan de verwachte 8,3 miljard.
Delen accounts aan banden
De streamingdienst is positief over de resultaten van zijn nieuwe strenge beleid om het delen van accounts aan banden te leggen. Netflix voerde in mei in honderd landen, waaronder Nederland, een extra toeslag in voor abonnees die hun account delen met mensen buiten hun huishouden. In Nederland kost het toevoegen van zo'n 'extra lid' maandelijks 4 euro. Dat tarief is nog 'goedkoop', want in de VS kost het zelfs 8 dollar per maand extra.
De introductie van de toeslag leidde op sociale media tot veel boze reacties, maar het leverde Netflix uiteindelijk fors meer abonnees op. "Het aantal annuleringen was laag. We zien een gezonde conversie van mensen die meeliftten op accounts van anderen naar nieuwe, eigen abonnementen en ook een groei van het betalen voor extra leden. De resultaten zijn positief in elke regio."
Basic-abonnement weg in drie landen
Netflix maakte ook bekend dat het in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk zijn Basic-abonnement niet meer aanbiedt aan nieuwe klanten. Zij kunnen kiezen voor het goedkopere abonnement met reclameblokken, dat voor Netflix meer winst oplevert, of voor een duurder abonnement.
Het bedrijf zegt nog niet wanneer het dezelfde stap in andere landen zal nemen. Huidige Basic-abonnees kunnen hun abonnement blijven gebruiken. En voor Nederlanders blijft de Basic-optie dus voorlopig beschikbaar.
In november 2022 introduceerde Netflix het goedkopere abonnement met reclameblokken in twaalf landen, maar nog niet in Nederland. De nieuwe abonnementsvorm lijkt aan te slaan. De streamer spreekt van een 'aanhoudende gestage groei' van dat reclame-abonnement. Over een uitrol naar andere landen, zegt het bedrijf niets.
Stakingen in Hollywood
Net als andere streamingdiensten kampt Netflix momenteel met de gevolgen van de stakingen van tienduizenden acteurs en scriptschrijvers in Hollywood. Daardoor zijn veel producties van films en series stopgezet. Volgens experts heeft Netflix vergeleken met concurrenten als voordeel dat het relatief veel content buiten de VS laat produceren. Ook zei het bedrijf onlangs dat het voorlopig nog genoeg producties op de plank heeft liggen.
De komende tijd verschijnen overigens ook voor het eerst een aantal HBO-series op Netflix.