Viaplay blijft in Nederland: 'Onze Nederlandse tak maakt binnenkort winst'
Viaplay blijft zijn streamingdienst in Nederland aanbieden. Ondanks een verlies van abonnees, zegt het bedrijf dat de 'Nederlandse activiteiten binnenkort winstgevend zijn'. In andere landen gaat het slecht, waardoor Viaplay daar gaat stoppen en straks alleen in Nederland en Scandinavië beschikbaar is. In de nieuwe plannen van Viaplay staat ook weer een prijsverhoging.
Viaplay Group heeft vanochtend zijn kwartaalcijfers en een bezuinigingsplan gepresenteerd. Het Zweedse bedrijf zit in de problemen door slechte prestaties in veel landen. Viaplay verwacht dit jaar tussen 74 en 91 miljoen euro verlies te lijden. Het bedrijf is begonnen met een grote bezuinigingsoperatie. Meer dan 25 procent van de banen wordt geschrapt. "De investeringen in content werpen niet allemaal hun vruchten af", erkent Viaplay-ceo Jørgen Madsen Lindemann. De gestelde doelen zijn volgens hem 'aanzienlijk naar de toekomst verschoven'.
Focus op Nederland en sport
In Nederland gaat het nog redelijk vergeleken met andere landen. Viaplay gooit daarom het roer om en richt zich voortaan alleen op Scandinavië en Nederland. Het bedrijf gaat vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada, de Baltische landen en Polen. In die landen wil het zijn sportrechten aan andere bedrijven doorverkopen. Mogelijk worden ook onderdelen van Viaplay verkocht of wordt het bedrijf als geheel overgenomen.
Volgens Lindemann zal Viaplay zich in Nederland alleen focussen op sport. In ons land biedt Viaplay onder meer de Formule 1, de Premier League, de Bundesliga en PDC Darts aan. Het bedrijf produceerde zelf ook programma's en series, maar daar stopt het in Nederland mee. Zo zijn vier door Viaplay bestelde Nederlandse dramaseries geschrapt.
Elk jaar een prijsverhoging
Lindemann zegt dat Viaplay afgelopen kwartaal 'een flinke daling van het aantal Nederlandse abonnees' zag. Hoeveel het er nu zijn, is niet duidelijk, doordat het bedrijf de internationale abonnees bij elkaar optelt. In Scandinavië telt Viaplay 4 miljoen abonnees en in de andere landen zijn dat er 2,6 miljoen. Vorig kwartaal waren er nog 2,9 miljoen internationale abonnees, een daling van 300.000.
Eind 2022 had Viaplay nog 1,2 miljoen Nederlandse abonnees, maar in maart voerde het bedrijf een prijsverhoging door, van 14 naar 16 euro per maand. Een deel van de Formule 1-kijkers stapte over naar het goedkopere F1 TV Pro, de streamingdienst van de Formule 1. Viaplay meldt in zijn plannen ook 'jaarlijkse prijsverhogingen' te willen doorvoeren.
Uitzendrechten Formule 1
Viaplay bezit de Nederlandse uitzendrechten voor de Formule 1 tot en met 2024. Binnenkort begint de biedingsstrijd over de F1-uitzendrechten van 2025 en later.
Concurrent Ziggo zou azen op de Formule 1-rechten en daar meer dan 35 miljoen euro per jaar voor over hebben. Viaplay zou er tussen 30 en 35 miljoen per jaar voor hebben betaald. Lindemann zegt dat het bedrijf rond de F1-rechten kijkt naar 'meerdere manieren om zijn sterke positie te behouden'.
Beurskoers ingestort
Viaplay had zich als doel gesteld eind dit jaar 9 miljoen abonnees te hebben, maar dat is met het huidige aantal van 6,6 miljoen niet meer haalbaar.
Toen onlangs duidelijk werd dat de resultaten van Viaplay tegenvielen, stortte de beurskoers van het bedrijf in. Viaplay Group raakte de afgelopen weken driekwart van zijn beurswaarde kwijt. Vanochtend daalde de koers opnieuw flink, met meer dan 30 procent.