Irritatie over infotainmentsysteem neemt toe: auto-kopers minder tevreden
Consumenten lijken voor het eerst ontevreden over de technologische ontwikkelingen in hun auto's. De verschillende functies en infotainmentsystemen vinden ze steeds moeilijker te bedienen, blijkt uit een nieuw onderzoek.
Het is een Amerikaans onderzoek, maar wel een toonaangevende: het JD Power-onderzoek naar de tevredenheid rond nieuwe auto-aankopen, onder bijna 85.000 respondenten. Voor het eerst in 28 jaar zijn nieuwe auto-kopers jaar op jaar minder tevreden over hun aankoop, en dan met name als het gaat over de infotainmentsystemen.
Vooral de ingebouwde infotainmentsystemen roepen ergernis op. Bij nieuwe auto's gebruikt slechts 56 procent van de respondenten het ingebouwde systeem: drie jaar geleden was dat nog 70 procent.
Als het gaat om de meestgebruikte functies in auto's, is het gebruik nog lager. Voor bellen gebruikt slechts 45 procent van de mensen graag het ingebouwde systeem, voor navigatie doet 43 procent dat met de ingebouwde optie.
Apple Carplay
Steeds meer mensen geven de voorkeur aan Apple CarPlay en Android Auto. Logisch: die systemen zijn altijd up-to-date en bevatten al alle apps en informatie die gebruikers zoeken.
Bovendien zijn ze makkelijk te bedienen: het maken van een interface is een vak apart. Niet alle automakers zijn daar goed in en sommige fabrikanten zijn er gewoon slecht in.
Android Automotive
Een uitzondering op de groeiende ontevredenheid is dan ook Android Automotive. Dat is het infotainmentsysteem van Google, kort door de bocht Android Auto voor de hele wagen: muziek en navigatie maar ook airco en verlichting. Auto's met Google op zowel de onderliggende systemen als de interface scoren goed in het onderzoek.
Gelukkig voor consumenten lijkt het tij de komende jaren te keren. De afgelopen jaren lijken automakers doorgeschoten wat betreft het verwijderen van knopjes en schuifjes. Steeds meer functies zitten bij recente auto's in een groot touchscreen verstopt, van de airco tot het groot licht. Onder andere Volkswagen grijpt nu toch weer naar de knopjes bij toekomstige wagens zoals de ID.2.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>