Ziggo voelt concurrentie van glasvezel: weer veel abonnees vertrokken
VodafoneZiggo is afgelopen kwartaal weer 35.400 internetabonnees op de consumentenmarkt kwijtgeraakt. Steeds meer mensen stappen over van Ziggo naar glasvezel.
Ziggo voelt de hete adem van providers die internet via glasvezel aanbieden in de nek, zoals KPN, Delta en T-Mobile. VodafoneZiggo heeft zijn kabelnetwerk wel geschikt gemaakt voor gigabit-snelheden, maar de concurrenten komen vaker met aanbiedingen en promotionele acties. Zo stunt KPN regelmatig met pakketkorting op streamingdiensten als Spotify en Netflix. En dat heeft effect. Afgelopen kwartaal verloor Ziggo 35.400 consumenten met een internetabonnement. Er kwamen wel 4400 zakelijke internetklanten bij.
Ziggo doet niet mee aan de prijsstunts van sommige concurrenten. Op 1 juli verhoogde het kabelbedrijf wederom de prijzen van zijn internetabonnementen, overigens net als KPN. In vijf jaar tijd zijn de tarieven voor internet en televisie in Nederland met 24 procent gestegen.
Bieden op sportrechten
VodafoneZiggo zet vooral in op sport, met zijn Ziggo Sport-zenders, en op entertainment. Zo ging de kabelaar onlangs een samenwerking met Pathé Thuis aan over het on-demand aanbieden van vijfduizend films.
VodafoneZiggo aast ook op het binnenhalen van nieuwe uitzendrechten. Het telecombedrijf gaat waarschijnlijk meebieden op de Nederlandse uitzendrechten voor de Formule 1 na 2024. De F1-rechten zijn tot en met volgend jaar in handen van het noodlijdende Viaplay.
Ook deed de provider samen met concurrenten KPN, Delta en T-Mobile een bod op de uitzendrechten voor de Eredivisie. Wie die strijd wint, wordt pas volgend jaar duidelijk.
Lees ook: Upgrade de router van je provider naar een mesh-netwerk