AI raakt game-industrie hard: dit is waarom
AI zet veel markten op zijn kop, maar lijkt de game-industrie bovengemiddeld snel te beïnvloeden. "De impact van AI op de game-industrie in de afgelopen drie tot vier maanden kan net zo dramatisch zijn als veranderingen in de afgelopen 30 tot 40 jaar", zegt een topman.
Kunstmatige intelligentie gaat naar verwachting veel banen kosten. Deze week nog toonde een startup dat je volledige afleveringen van South Park kan genereren met één opdracht aan een getrainde AI. Naast films en series, lijkt ook de industrie rond games snel en rigoureus te veranderen door AI. Games worden deels zo snel beïnvloed omdat ze al helemaal digitaal zijn, anders dan films en series. AI kan 'helpen' bij vrijwel alle taken die nodig zijn bij het ontwikkelen van games. Programmeren natuurlijk: veel programmeer-software bevat AI die fouten detecteert en code veel sneller kan afmaken dan menselijke programmeurs.
Enorme kostenbesparingen
"Praktisch elke week krijgen we het gevoel dat we gelimiteerd gaan worden", zegt ceo Jia Xiaodong van Gala Technology Holding, een uitgever van mobiele games, tegen Bloomberg. "De impact van AI op de game-industrie in de afgelopen drie tot vier maanden kan net zo dramatisch zijn als veranderingen in de afgelopen dertig tot veertig jaar", aldus Xiaodong.
De inzet van AI gaat verder dan programmeren alleen. Er valt ook te besparen op bijvoorbeeld concepttekeningen en 3D-modellen. Die worden nu nog met de hand gemaakt door tekenaars en 3D-artiesten, maar ook is 'uit te besteden' aan AI. Bloomberg haalt de startup Crypko aan, een anime-generator. Waar één menselijke concepttekening al snel 720 dollar kost, vraagt Crypko slechts zo'n 30 euro per maand voor een onbeperkt aantal gegenereerde 'schetsen'.
Ontslagen maar ook kansen
Die kostenbesparingen bieden echter ook kansen. Om de steeds verder stijgende ontwikkelkosten van games te verlagen, maar ook voor kleine studio's die zulke kosten niet meer kunnen bijbenen. Onlangs kwamen bijvoorbeeld de ontwikkelkosten van twee grote PlayStation-games op straat: Horizon Forbidden West en The Last of Us Part II kostten beide ruim 200 miljoen dollar, en hadden honderden mensen nodig.
Die hoge kosten worden vaak weer ruim terugverdiend, maar het zou kunnen leiden tot veiligere keuzes: iets waar ook films en series last van hebben. "AI is de game-changer waar ik op heb gewacht", zegt de kleinere game-producer Yuta Hanazawa. "Uitgevers zullen meer risico's kunnen nemen, makers kunnen weer creatief worden en gebruikers kunnen daardoor kiezen uit een veel grotere verscheidenheid aan games."
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>