Netflix betaalt AI-manager 900.000 dollar per jaar: 'Geweldige content' genereren
Netflix heeft een vacature geplaatst voor een productmanager gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, goed voor een jaarsalaris van 900.000 dollar. Ondertussen staken acteurs en scriptschrijvers omdat zij veelal geen leefbaar loon meer verdienen aan hun werk voor films en series.
Acteurs en scriptschrijvers in Hollywood staken massaal omdat zij door de opkomst van streamingdiensten veel minder betaald krijgen dan voorheen. Gemiddeld verdient 87 procent van de acteurs bijvoorbeeld minder dan 26.000 dollar per jaar, minder dan 200 dollar per dag. Bovendien vrezen acteurs dat zij door AI vervangen zullen worden.
Streamingdiensten zeggen dat ze geen geld hebben om de acteurs en schrijvers een hoger loon en meer royalty's te betalen. Blijkbaar is er wel voldoende geld voor nieuwe AI-managers om de acteurs en schrijvers mee te vervangen, blijkt uit een vacature van Netflix. Een nieuwe product manager machine learning kan bij Netflix 900.000 dollar per jaar verdienen: 3500 dollar per dag, terwijl die prijs voor acteurs dus rond de 200 dollar ligt.
'Geweldige content maken'
De AI-baan van Netflix zal kunstmatige intelligentie inzetten om "geweldige content" te maken, niet alleen voor de ontwikkeling van algoritmes die films en series aanraden. Netflix spreekt van "het optimaliseren van de productie van originele films en tv-series".
Er zijn meer AI-vacatures bij de streaminggigant. Een technisch directeur voor generatieve AI kan tot 650.000 dollar per jaar verdienen, meldt The Intercept. Die AI zal worden ingezet bij de onderzoeksafdeling van Netflix, onder meer voor de game-studio van het bedrijf. De verwachting is dat game-ontwikkeling bovengemiddeld snel banen zal vervangen door AI.
'Digitale acteurs vervangen mensen'
"Het is vrijwel gegarandeerd dat het gebruik van dit 'onderzoek', als het wordt gecommercialiseerd, in staat zal zijn om digitale acteurs te maken die mensen vervangen", zegt professor Ben Zhao van de Universiteit van Chicago. "De onderzoekskant daarvan is grotendeels een wassen neus. Bedrijfsonderzoek komt altijd terecht in commerciële producten."
De hoogleraar wijst op universiteiten die hebben bijgedragen aan onderzoek van OpenAI, waarna het bedrijf zijn open source-veren afschudde en voor miljarden met Microsoft in zee ging.
AI-revolutie is al begonnen
Vergis je niet: Netflix wil zo snel mogelijk met AI gegenereerde series aanbieden. Sterker nog, het heeft er al eentje: Deep Fake Love, een Spaanse datingshow op Netflix. Deelnemers worden gescand en er worden deepfakes van ze gemaakt. Die nep-versies van de mensen gaan dan bijvoorbeeld zogenaamd vreemd, om te zien hoe hun echte partner daarop reageert.
Met zulke technologie willen de grote filmbedrijven om te beginnen graag achtergrondacteurs inscannen, zogenoemde extra's. In een voorstel aan de vakbond van acteurs werd zulke acteurs eenmalig 200 dollar geboden, zodat hun scan voor tot in het einde der dagen gebruikt zou mogen worden in de achtergrond van films en series, zonder verdere betaling. Grote acteurs vrezen op termijn een zelfde lot als zij niks doen.