Dit bedrijf dat VanMoof wil overnemen heeft zelf ook grote problemen
Het Amerikaanse Micromobility.com wil een overnamebod op VanMoof doen. Maar dit bedrijf, tot nu toe gericht op verhuur van e-bikes en e-stepjes, lijdt zelf ook enorme verliezen. Is dit wel de partij die VanMoof er bovenop kan helpen?
MicroMobility.com maakte maandag bekend een bindend bod op VanMoof te willen uitbrengen. Het is daarmee een van de partijen die nog toekomst ziet in de noodlijdende Amsterdamse e-bike-maker. Maar met MicroMobility.com zelf gaat het ook niet florissant. Tot voor kort heette het Helbiz en verhuurde het bedrijf vooral e-stepjes en e-brommers. Dat was geen succes: vorig jaar had Helbiz slechts 15,5 miljoen dollar omzet en maar liefst 82 miljoen verlies - ongeveer evenveel verlies als VanMoof. Helbiz debuteerde in 2022 aan de Nasdaq met een beurskoers van 496 dollar en daar is niks van over: 0,080 dollar. Op sociale media uitten beleggers de afgelopen maanden hun onvrede over de gang van zaken bij het bedrijf met Italiaanse roots.
E-bikes verkopen
Tegelijk met de naamsverandering veranderde MicroMobility.com ook van koers: het wil zelf e-bikes en e-stepjes verkopen. Niet alleen online, maar ook in eigen fysieke winkels. Later deze maand moet de eerste winkel in hartje New York zijn deuren openen. Via de eigen site zijn een paar e-bikes, stepjes en accessoires te bestellen, waaronder de elektrische fietsen van Noko, een Italiaans e-bike-merk.
Anders dan VanMoof produceert MicroMobility.com zelf niks. Dat terwijl kennis van de productie bij een doorstart cruciaal lijkt, doordat VanMoof-fietsen eigen onderdelen hebben. En juist die onderdelen veroorzaken veel van de problemen, en droegen bij aan het faillissement.
MicroMobility.com zegt vooral interesse te hebben in het abonneemodel van VanMoof, dat zijn fietsen ook met een abonnement aanbood. En het Amsterdamse bedrijf verkocht e-bike-kopers ook een Peace of Mind-abonnement, met onder meer diefstalbescherming en onderhoud.
Verhuurbedrijven
De bedrijfsnaam MicroMobility.com kan trouwens bijna niet generieker zijn. Het is de term die verwijst naar kleine elektrische voertuigen die meestal tot 25 km/u kunnen, zoals e-bikes, elektrische stepjes, e-brommers en elektrische skateboards. Het Amerikaanse bedrijf verhuurt dat soort voertuigen via drie dochterbedrijven.
Het is actief in veertien Italiaanse steden, tien Amerikaanse steden en binnenkort ook in de Servische hoofdstad Belgrado. Het bedrijf wil intussen ook nog fuseren met EVmo, een bedrijf dat elektrische auto’s verhuurt, maar die fusie is nog niet afgerond.
CEO in Twitter-poll: moet ik opstappen?
De grootste aandeelhouder van het bedrijf is CEO en oprichter Salvatore Palella. Althans, nog wel. Want naar voorbeeld van Elon Musk vroeg de Italiaan vorige week in een Twitter-poll of hij de CEO moest blijven of dat het 'tijd voor nieuw leiderschap' was. Zo'n 80 procent stemde voor zijn vertrek, waarna hij reageerde met: "Jullie stemmen zijn luid en duidelijk gehoord."
Kortom: de problemen van MicroMobility.com zijn niet bepaald micro.
Lees meer nieuws over VanMoof.