Tesla aangeklaagd: actieradius werd jarenlang overdreven
Amerikaanse Tesla-bezitters zijn een class action-rechtszaak begonnen waarin ze de autofabrikant beschuldigen van het overdrijven van het rijbereik van hun auto's.
Vorige week kwam naar buiten dat Tesla met twijfelachtige praktijken de actieradius in zijn eerste auto's, de Roadster en de eerste Model S, te positief heeft weergeven. Dat deed het bedrijf van Elon Musk om de auto-eigenaren een goed gevoel te geven. Nog altijd is het beloofde rijbereik niet realistisch, bleek uit een onderzoek van analysebedrijf Recurrent.
Tesla zou met een speciaal algoritme bestuurders een optimistischer bereik hebben laten zien. Dat algoritme werd op aandringen van Musk ontwikkeld. Met name als de accu redelijk vol is zou de software ervoor zorgen dat het bereik werd overdreven. Dat werd nauwkeuriger bij een lagere accucapaciteit. Bovendien heeft het bedrijf volgens Reuters een speciaal Tesla-team dat de klachten over de actieradius moet afwimpelen.
Massaclaim
Drie Tesla-eigenaren in Californië hebben over de kwestie nu een class action-rechtszaak aangespannen. "Tesla heeft de plicht om een product te leveren dat presteert zoals wordt geadverteerd", zegt een van hun advocaten tegen Reuters. Andere Tesla-bezitters kunnen zich mogelijk aansluiten bij de zaak, die kan leiden tot een massaclaim tegen het bedrijf. Als Tesla de zaak verliest, moet het een schadevergoeding betalen. Hoeveel schadevergoeding er wordt geëist, is nog niet bekend.
Tesla is eerder in zowel de VS als Zuid-Korea al op de vingers getikt vanwege het adverteren met een onrealistisch grote actieradius.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>