Disney+ gaat delen wachtwoorden ook strenger aanpakken: 'Dit krijgt prioriteit'
In navolging van Netflix gaat ook Disney binnenkort harder optreden tegen het delen van wachtwoorden van zijn streamingdiensten. Dat heeft Disney-baas Bob Iger aangekondigd. Hij zegt dat dit probleem in 2024 moet worden 'opgelost'.
Lees ook: Disney-baas zegt geen 'nee' tegen een overname door Apple
Disney-ceo Bob Iger zei woensdagavond in een toelichting op de kwartaalcijfers dat zijn bedrijf 'actief manieren onderzoekt om het delen van accounts aan te pakken'. Later dit jaar begint Disney volgens hem met het bijwerken van de gebruikersovereenkomsten 'met aanvullende voorwaarden en ons beleid voor delen'.
Komend jaar gaat Disney volgens de topman ook nieuwe 'tactieken' toepassen die meer inkomsten moeten opleveren. Mogelijk moeten abonnees op Disney+ straks extra gaan betalen als ze hun login delen met iemand buiten hun huishouden. Netflix voerde eerder dit jaar al zo'n toeslag op het account-delen in.
Prijzen verhogen
Volgens Iger is het aantal gebruikers dat wachtwoorden van Disney's streamingdiensten deelt 'significant', maar een exact getal wilde hij niet noemen. Netflix schatte vorig jaar het aantal 'meelifters' op maar liefst 100 miljoen mensen wereldwijd. Disney heeft volgens Iger al technische mogelijkheden om logins te controleren. "We hebben hier een prioriteit van gemaakt en we denken dat hier een kans ligt om ons te helpen ons bedrijf te laten groeien", aldus Iger.
In de VS gaat Disney ook de abonnementsprijzen van zijn streamingdiensten verhogen, maar dat is voorlopig in ons land nog niet aan de orde. In Nederland kreeg Disney+ in januari al een prijsverhoging van 1 euro per maand. Het abonnement kost hier maandelijks 10 euro.
Abonnement met reclames naar Europa
Vanaf 1 november komt het goedkopere abonnement van Disney+ met reclameblokken ook in de eerste Europese landen beschikbaar. Of Nederland bij die landen zit, is nog niet bekend.
In de VS kost dat abonnement met reclames 8 dollar per maand en krijgen gebruikers gemiddeld 4 minuten aan reclameblokken per uur te zien. Netflix heeft in 12 landen ook al een goedkoper abonnement met reclames. Wanneer die optie er in Nederland komt, is niet bekend.
Netflix-toeslag werkt: meer abonnees
Netflix voerde in mei in veel landen een extra toeslag in voor abonnees die hun account delen met mensen buiten hun huishouden. In Nederland kost dat maandelijks 4 euro extra, maar de prijzen verschillen per land. Amerikanen betalen er zelfs 8 dollar per maand voor zo'n 'extra lid'. De strategie van Netflix lijkt te werken, want de streamingdienst zag na de invoering het aantal nieuwe abonnees flink stijgen.
Bovendien begon Netflix onlangs in de eerste landen met het schrappen van zijn Basic-abonnement. Met die stap wil de streamer meer mensen laten overstappen op het abonnement met reclameblokken: daar verdient Netflix meer aan dan het normale Basic-abonnement. Voorlopig blijft de Basic-optie voor Nederlandse Netflix-gebruikers beschikbaar.
Volg ons op social media voor meer streaming-nieuws.