Het Messi-effect: aantal MLS-abonnementen Apple TV 'ruim verdubbeld'
Na de komst van Lionel Messi naar de MLS-club Inter Miami is het aantal abonnementen bij Apple TV op de uitzendingen van de Amerikaanse voetbalcompetitie 'meer dan verdubbeld'.
De transfer van de 36-jarige Messi naar de MLS blijkt lucratief te zijn voor Apple, dat een 10-jarige deal heeft voor het streamen van de Amerikaanse voetbalcompetitie. Het aantal MLS Season Pass-abonnementen bij Apple TV is sinds de komst van Messi naar Miami meer dan verdubbeld, blijkt uit een post van Jorge Mas, een van de eigenaren van Inter Miami. Apple-ceo Tim Cook heeft zijn opmerkingen gerepost.
Hoeveel abonnees het voetbalpakket bij Apple precies heeft, is niet bekendgemaakt. Volgens schattingen waren dat er vóór de transfer van de Argentijnse sterspeler ongeveer 1 miljoen. "We kunnen niet blijer zijn met hoe de samenwerking rond de MLS verloopt", zei Tim Cook vorige week na de kwartaalcijfers van de iPhone-maker. "We zitten nog in de beginfase, maar we overtreffen onze verwachting wat betreft het aantal abonnees. Het feit dat Messi naar Inter Miami kwam, heeft ons ook geholpen. We zijn er erg enthousiast over."
'Messi verdient mee aan elk abonnement'
Apple bood het jaarabonnement op de MLS Season Pass aan voor 99 dollar, maar verlaagde onlangs de prijs voor de tweede seizoenshelft naar 49 dollar. Naar verluidt zou Messi als onderdeel van zijn contract met de MLS en Inter Miami een deel van het abonnementsgeld ontvangen.
Apple kondigde onlangs ook een docu-serie over Messi op de streamingdienst Apple TV+ aan. Die serie bevat 'exclusief materiaal over Messi en zijn WK-geschiedenis'. Een releasedatum is nog niet bekend.
'Apple wil ook basketbal streamen'
Apple zou ook azen op de uitzendrechten van wedstrijden van de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA. Dat zou alleen gaan om de rechten in delen van de VS. Voor de MLS heeft Apple wel een wereldwijde deal.
Concurrenten YouTube en Amazon hebben de afgelopen jaren ook enorme bedragen geïnvesteerd in het streamen van sport. Zo betaalde Google 2 miljard dollar om American Football te mogen uitzenden op YouTube. Amazon streamt in sommige Europese landen op zijn dienst Prime Video ook voetbalwedstrijden. Intussen wil eigenaar Disney de sportzenders van ESPN verkopen. Maar de ceo van Disney sluit ook een overname door Apple niet uit.