Weg klep! Deze elektrische SUV heeft een Houdini-achterklep
Automerk Fisker probeert het opnieuw met een opvallende reeks elektrische auto's. Daar hoort ook een kleinere, betaalbare SUV bij: de Pear, met een verrassende achterklep en zes zitplaatsen.
Fisker heeft al meerdere elektrische auto's die nu eindelijk ook naar Nederland komen, zoals de forse Ocean. Maar de trend is duidelijk: de meeste consumenten willen een kleine elektrische SUV, en die heeft Fisker nu ook. De Pear is een 4,55 meter lange SUV die in de VS een prijs moet krijgen van onder de magische grens van 30.000 dollar – Europese prijsbeloftes zijn er nog niet.
Verdwijnende Houdini-achterklep
De meest opvallende functie van de Fisker Pear is de achterklep. Die 'Houdini-trunk' is niet voor niets vernoemd naar de goochelaar, want ook de achterklep doet een verdwijntruc. Als 'ie open gaat, schuift het achterraam in de klep en schuift de klep in de auto: weg klep!
De functie moet de auto veelzijdiger maken, zodat je zelfs in de lastigste omstandigheden goed bij je achterbak kan. Het is nog niet precies duidelijk waar de achterklep blijft: schuift die in de bumper, of zit er loze ruimte onder de achterbak?
Zes-zitter
Ook de bagageruimte in de neus doet iets geks bij de Pear. Geen klep, maar een lade. Die kan ook worden geïsoleerd, zodat je erin bijvoorbeeld je afhaalmaaltijd warm naar huis kan nemen zonder dat de rest van de auto gaat stinken. Het interieur van de auto heeft veel blauwe details.
De Pear verschijnt in twee uitvoeringen met een WLTP-bereik van 320 kilometer en 560 kilometer. Ook is er keuze tussen varianten met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De snelste versie gaat in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u, op termijn komt Fisker met een nog snellere Extreme-versie van de Pear.
Met z'n drieën voorin zitten
Verder geestig: de Pear heeft voorin niet twee traditionele stoelen, maar een chauffeursstoel en een soort loveseat. Die ruimte is er eigenlijk in de meeste elektrische auto's, omdat de versnellingsbak daar niet meer in de weg zit. Toch kiezen veel automakers nog voor de traditionele middenconsole. Fisker niet, zodat je met z'n drieën voor- en achterin kan zitten.
Het is nog even wachten op de Pear: de EV gaat pas op z'n vroegst in juli 2025 in productie.