Baanbrekende technieken bij Tesla: 'Auto wordt veel goedkoper te produceren'
Tesla ontwikkelt een speciale drukpers en nieuwe technieken waarmee bijna de hele onderkant van een auto uit één stuk kan worden gegoten. Dat kan de productie van nieuwe Tesla-auto's veel simpeler en goedkoper maken.
Tesla werkt aan een innovatie die het mogelijk maakt om de gehele onderkant van een elektrische auto uit één stuk te spuitgieten. Dat melden meerdere mensen met kennis van de zaak aan Reuters. Spuitgieten houdt in dat gesmolten metaal in een mal wordt geïnjecteerd om een gewenste vorm te bereiken. Bij conventionele productielijnen moeten zo’n 400 onderdelen apart geproduceerd worden met de techniek om de onderkant van een EV te maken.
Met de nieuwe technologie bouwt Tesla eigenlijk voort op zijn zogeheten gigacasting-proces, het gebruik van enorme drukpersen om grote onderdelen te maken. Het proces wordt al gebruikt om de voor- en achterstructuren van de Tesla Model Y in één stuk te fabriceren. Dat heeft ervoor gezorgd dat die EV een stuk goedkoper gebouwd kon worden. Gigacasting heeft ertoe bijgedragen dat de Model Y tijdens het eerste kwartaal van 2023 de best verkopende nieuwe auto ter wereld werd.
Gigacasting 2.0
Het nieuwe proces om de volledige onderkant van een wagen te maken, wordt door sommige mensen al gigacasting 2.0 genoemd. Er zijn een aantal voordelen verbonden aan de technologie. Hoe minder onderdelen, hoe lager de productiekosten immers worden. Wanneer de bodemplaat uit één stuk bestaat, is het geheel ook steviger, omdat er geen zwakke punten meer overblijven. Ten slotte zullen wagens ook lichter worden, omdat minder materiaal nodig is om een bodemplaat te produceren.
Nadelen zijn dan weer dat de drukpersen die nodig zijn ongezien groot zullen zijn. Ook zijn er nog een aantal technische problemen die moeten worden opgelost.
Veel sneller nieuwe auto ontwikkelen
Volgens twee van de bronnen waar Reuters mee sprak, kan Tesla met deze nieuwe productietechniek, als de problemen worden opgelost, volledig nieuwe auto's ontwikkelen in 18 tot 24 maanden. Bij andere automerken duurt dat meestal drie tot vier jaar.
Het proces kan mogelijk ook gebruikt worden om de goedkope Tesla van 25.000 dollar te bouwen. Volgens drie van de bronnen wordt binnenkort al besloten of de nieuwste Tesla op deze manier geproduceerd zal worden. Tesla zelf heeft niet op de berichtgeving gereageerd.