VanMoof reed de afgrond in, maar e-bike-merk Cowboy maakt wel voor het eerst winst
De Belgische e-bike-fabrikant Cowboy heeft voor het eerst een winstgevende maand gedraaid. Ook verkocht het merk in juli een recordaantal elektrische fietsen.
Dat meldt Cowboy-ceo Adrien Roose op LinkedIn. Het Belgische e-bike-bedrijf zit volgens de topman 'in een sterke positie' om zijn doel kan behalen: winstgevend worden over heel 2024. In voorgaande jaren leed Cowboy nog zware verliezen.
Er zijn volgens Roose drie redenen voor de verbeterde financiële situatie van Cowboy. De brutowinstmarge van het bedrijf - de verhouding tussen de brutowinst en de omzet - bedraagt nu meer dan 40 procent, volgens de ceo 'in lijn met de allerbesten in de fietsindustrie'. Tegelijkertijd zijn de bedrijfskosten jaar-op-jaar met 30 procent gedaald, dankzij 'het stimuleren van efficiëntie en productiviteit'. Ten slotte is de omzet van de nieuwste e-bikes met 40 procent gestegen vergeleken met vorig jaar.
Vorig jaar 32 miljoen euro verlies
Cowboy werd in 2017 opgericht en schreef nog niet eerder zwarte cijfers. Vorig jaar leed het Brusselse bedrijf nog een verlies van bijna 32 miljoen euro. Eerder dit jaar haalde de e-bike-maker miljoenen euro’s op tijdens een kapitaalronde, zowel via crowdfunding als bij bestaande aandeelhouders.
Vlak voordat concurrent VanMoof failliet ging, kwam Cowboy met een aantal maatregelen om zijn financiële situatie te verbeteren. Zo introduceerde het merk een goedkopere versie van zijn e-bikes, met een ketting in plaats van een riemaandrijving. Ook werden de andere modellen zo’n 10 procent duurder. Dat was nodig 'om gezond te blijven', liet Cowboy toen weten aan Bright.
Vergelijking met VanMoof
Cowboy wordt soms vergeleken met VanMoof. Beide fietsenmakers staan bekend om hun moderne en hippe e-bikes, met apps met slimme functies, en hun online verkoop. Maar ook de moeite van beide bedrijven om financieel het hoofd boven water te houden, hebben ze met elkaar gemeen.
VanMoof draaide in 2021 en 2022 ongeveer 80 miljoen euro verlies. Nadat het Amsterdamse fietsmerk in juli failliet werd verklaard, werd het eind augustus overgenomen door Lavoie, een Brits bedrijf dat e-steps maakt en dat onderdeel is van McLaren Applied. Om VanMoof weer op gang te krijgen, moet Lavoie tientallen miljoenen euro’s investeren. De Nederlandse e-bike-maker torste op het moment van het faillissement een schuldenberg van 144 miljoen euro met zich mee.
E-bike-makers in zwaar weer
Meerdere fabrikanten van elektrische fietsen hebben een moeilijk jaar en kampen met grote voorraden door de tegenvallende vraag naar e-bikes. Zo verkeert de bekende Zwitserse e-bike-maker Flyer ook in zwaar weer: het moet veel medewerkers ontslaan. In augustus voerde ook het Nederlandse e-bike-merk Amslod een reorganisatie door.
Lees ook: Weer een e-bike-fabrikant in zwaar weer