Duurtest Smart #1: is deze EV een concurrent voor die van KIA?
Onze autotester Rutger rijdt een maand lang met de Smart #1. Spreek uit als: Hashtag One. In deze eerste week maakt hij kennis met deze elektrische Smart.
OK, hoe begin je dit verhaal? Ik rijd dus een Smart. Maar wat is een Smart? Dikke kans dat je denkt aan dat kleine tweepersoons dingetje uit het begin van dit millennium. Een auto door Mercedes en Swatch samen verzonnen voor een samenleving die verstedelijkt. Klein, guitig, snel in de stad, windgevoelig er buiten.
Swatch gaf de hoop snel op, Mercedes vond dat er meer modellen moesten komen en kwam met een vierzitter op basis van de Mitsubishi Colt en de vervanger werd gebouwd op basis van de Renault Twingo. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken is de Chinese autoreus Geely nu ingestapt.
Als een kleine Mercedes
Deze #1 is een Smart die door Mercedes-designers ontworpen is, maar een infotainmentsysteem heeft dat de Chinese roots verraadt. Maar over het algemeen voelt het als een kleine elektrische Mercedes: een soort 'EQAA'.
De instap-Smart #1 is vanaf volgende maand te koop en daarom nog niet helemaal af. Zo kun je in Nederland nog geen profiel aanmaken en daarom de app niet gebruiken en daarom moet je elke keer op akkoord klikken bij gebruik van Spotify, Navigatie, het weer en alle andere dingen die je wilt gebruiken. Dat zul je straks niet meer hebben als je hem koopt, maar het is lastig om het infotainmentsysteem daarom te beoordelen.
Maar we gaan de komende weken ons best doen. We hebben de Smart #1 de eerste week getest in de Brabus-variant. Extra snel, extra rode interieuraccenten en met een nep motorgeluid. Daarover volgende week meer.
Concurrentie
Maar voor nu even de #1. Hij wordt door sommigen gezien als een concurrent van de Kia Niro EV. Maar hij is 20 centimeter korter en dat voel je in de achterbak. Een Kia Soul is zowel visueel als qua binnenruimte een betere vergelijking. De vanafprijs is €41.395. Daarvoor krijg je 335 km reëel rijbereik uit een 62 kWh accu. Standaard heb je 270 pk, waardoor je sprintje naar de 100 in 6,7 seconden gaat.
Qua prijs en looks dus een directe concurrent van de Kia E-Soul 64 kWh. Die is iets trager, maar kan 370 kilometer ver. Van binnen is hij minder luxe en hij laadt trager. Dus het lijkt er op dat de #1 een budgetkeuze is. Dat gaan we de komende weken checken.
In de Bright Duurtest test Rutger elke maand een andere elektrische auto.
Lees ook de vorige duurtest: de vernieuwde Tesla Model S.