Spotify kloont stemmen podcasters met AI - voor automatische vertalingen

©Spotify

spotify openai kunstmatige intelligentie ai vertalen stem klonen voice cloning
25 september 2023 om 15:48
Laatste update: 25 september 2023 om 19:41

Spotify gaat een samenwerking aan met OpenAI. Het bedrijf gaat met behulp van AI de stem van podcasters klonen, zodat podcasts automatisch vertaald kunnen worden met behoud van het stemgeluid van de originele presentatoren.

Spotify doet eerst een proef met een beperkt aantal podcasters. Hun Engelstalige podcasts worden vertaald naar het Spaans en Frans en binnenkort ook naar het Duits. Daarvoor wordt de tool Whisper van OpenAI gebruikt. Die vertaalt de uitgesproken tekst maar kan het originele stemgeluid behouden.

"Door de stem van de maker na te bootsen, geeft Voice Translation luisteraars wereldwijd de mogelijkheid om nieuwe podcasters te ontdekken op een meer authentieke wijze dan ooit tevoren", aldus Ziad Sultan, Spotify-topman personalisatie. "We denken dat een doordacht gebruik van AI voor diepere connecties tussen luisteraars en makers kan zorgen, een belangrijk onderdeel in Spotify's missie om het potentieel van de menselijke creativiteit te ontgrendelen", zegt Sultan over de vertaalfunctie.

Toekomst nog onduidelijk

Vooralsnog kan je luisteren naar drie testafleveringen, van de podcasts van Lex Fridman, Armchair Expert en The Diary of a CEO. Voor de aflevering begint, krijgen luisteraars te horen dat het gaat om een AI-vertaling. In de apps van Spotify worden de automatisch vertaalde afleveringen onder in beeld aangeboden als gebruikers de originele aflevering starten. Vermoedelijk houdt Spotify dan rekening met de talen die gebruikers in de instellingen hebben aangegeven, en de talen van podcasts die zij normaal beluisteren.

Het is nog niet duidelijk hoe Spotify de vertaalfunctie verder zal uitrollen. Krijgen makers bijvoorbeeld zelf de keuze om hun podcast te laten vertalen, of neemt Spotify de optie straks standaard op in zijn voorwaarden? Duidelijk is wel dat Spotify vol blijft inzetten op podcasts, een tak waar het bedrijf een grotere marge aan overhoudt dan aan het streamen van muziek, waar veel hogere kosten rond auteursrechten aan zitten.

Lees meer nieuws over streamingdiensten.