'Chinese export Tesla in vizier bij EU-onderzoek oneerlijke Chinese subsidie'
De Europese Commissie kondigde onlangs een onderzoek aan naar oneerlijke Chinese concurrentie op de markt voor elektrische auto's. Tesla blijkt nu een belangrijk doelwit van dat onderzoek, vanwege de Chinese productie van het bedrijf.
EC-voorzitter Ursula von der Leyen kondigde eerder deze maand een groot onderzoek aan naar de prijzen van elektrische auto's uit China. De Chinese auto's zijn dankzij scherpe prijzen populairder dan veel Europese auto's, en de Europese regering vermoedt illegale subsidies.
Dan denk je in de eerste plaats misschien aan Chinese merken als Xpeng, BYD en Nio. Die worden ook onderzocht, maar Tesla heeft de nadrukkelijke aandacht van de Europese Commissie, meldt Bloomberg op basis van ingewijden. Want ook Tesla heeft een enorme fabriek in China staan en de Commissie zou graag willen weten of het bedrijf van Elon Musk illegale Chinese subsidie heeft ontvangen.
Voordelen voor Tesla in China
De Chinese Gigafactory van Tesla bouwt de Model 3 en Model Y, en werd in 2021 door Tesla omschreven als zijn belangrijkste fabriek voor buitenlandse export van auto's. In de eerste zeven maanden van dit jaar verkocht Tesla in de EU naar schatting 93.700 auto's die in China zijn gemaakt, zo'n 47 procent van het totaal. Daarmee is Tesla fors groter dan de tweede Chinese exporteur, het Chinese MG. Dat verkocht in de eerste zeven maanden van dit jaar 57.500 auto's in de EU. In de zomer werd Tesla wel kort door MG ingehaald in de EU.
Tesla zou in China vrij unieke voordelen hebben die niet elk buitenlands bedrijf zomaar krijgt. Zo opereert Tesla zijn Chinese fabrieken volledig zelf, zonder zeggenschap te delen met een Chinese partner. Zulke joint-ventures zijn in China gebruikelijk. Ook zou Tesla in China belastingvoordelen en goedkope leningen hebben gekregen.
Tot elkaar veroordeeld
Sommige Europese automakers hebben wel joint-ventures in China, waaronder BMW en Renault. Ook die samenwerkingen worden door de Europese Commissie onderzocht, zeggen de ingewijden tegen Bloomberg. Het onderzoek is niet onomstreden, omdat sommige Europese automakers vrezen voor een moeilijkere samenwerking met China door eventuele sancties, vanuit de EU of vanuit China.
De Europese Unie en China zijn van elkaar afhankelijk. De EU is een belangrijke exportmarkt voor Chinese autofabrikanten, terwijl veel Europese merken van Chinese fabrieken afhankelijk zijn. "Europa staat open voor concurrentie, niet voor een race tot de bodem", zei EC-voorzitter Von der Leyen eerder over de situatie.