Kwart Nederlanders wil nooit een Chinese elektrische auto: 'Morele bezwaren'
Chinese automerken zijn bezig met een opmars in Nederland, maar de meningen over Chinese elektrische auto's zijn erg verdeeld. Ruim een kwart van de Nederlanders zegt morele bezwaren bij Chinese stekkerauto's te hebben. Maar er is ook een grote groep die overweegt een Chinese EV aan te schaffen.
Bijna een op de zes Nederlanders ziet zichzelf de komende vijf jaar wel een Chinese elektrische auto kopen. Een grote groep van de toekomstige EV-rijders neemt de Chinese merken, zoals BYD, Zeekr, MG en Nio, in overweging. Ook juicht een kwart van de Nederlanders de komst van de Chinese EV's toe. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend Nederlanders door Multiscope in opdracht van ElektrischeAutolease.nl.
Maar er is ook veel weerstand. Eenderde van de Nederlanders vindt het een slechte zaak dat er steeds meer Chinese EV's in ons land op de markt komen. Ruim een kwart van de ondervraagden (27 procent) zegt morele bezwaren te hebben tegen de aankoop van een Chinese auto. "De mensenrechtensituatie, de mate van milieuvriendelijk produceren, privacy-issues en oneerlijke concurrentie voor Europese bedrijven: het kunnen stuk voor stuk redenen zijn om toch af te zien van een auto uit China." Voor bijna 40 procent is dat echter geen enkel probleem.
Kwaliteit is goed
Een grote groep Nederlanders ziet dat de kwaliteit van de Chinese EV’s goed is. Volgens 35 procent doen de Chinese elektrische auto's qua kwaliteit niet onder voor gevestigde Europese merken. De huidige Chinese EV’s zijn nog niet veel goedkoper dan die van Europese merken, maar er komen goedkopere modellen aan. Bijna 42 procent van de ondervraagden zegt te kiezen voor een Chinese EV als die aanzienlijk goedkoper is maar dezelfde kwaliteit biedt.
In de eerste acht maanden van dit jaar werden er in Nederland 4417 nieuwe Chinese EV's geregistreerd. Dat was bijna 7 procent van de EV's die in Nederland dit jaar op kenteken zijn gezet. Als ook Polestar, Lotus en Smart worden meegeteld, die Chinese moederbedrijven hebben, dan is het aandeel bijna 9 procent.
De Europese Commissie startte eerder deze maand een onderzoek naar de staatssubsidies op Chinese elektrische auto's, waarmee China mogelijk op oneerlijke wijze concurreert met de Europese automerken. De EU kan besluiten tot sancties, zoals importheffingen op Chinese EV’s.