Apple wil Formule 1-rechten binnenhalen: '2 miljard per jaar is peanuts voor ze'
Apple probeert de exclusieve wereldwijde uitzendrechten voor de Formule 1 te bemachtigen. Volgens sportmarketeer Chris Woerts zou dat vooral voor Apple een goede deal zijn, maar hij betwijfelt of het voor de Formule 1 wel zo verstandig is.
Apple zou 2 miljard dollar per jaar willen betalen voor de F1-rechten, het dubbele van wat momenteel wordt gegenereerd door de wereldwijde tv-rechten voor de Formule 1. De voorgestelde deal omvat eerst 25 procent exclusiviteit, met de mogelijkheid om dit percentage in de loop van vijf jaar te verhogen tot 100 procent, meldt Business F1 Magazine.
Chris Woerts, eigenaar van CWO Consultancy en voormalig commercieel directeur van Feyenoord, zegt tegen GPblog dat dit vooral voor Apple een slimme strategische zet zou zijn. "Voor de F1 moet je je afvragen of het verstandig is, voor Apple zou het een uitstekende keuze zijn", aldus Woerts.
De iPhone-maker heeft al wereldwijde rechten voor enkele sportevenementen binnengehaald, zoals een 10-jarige deal met de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS.
Meer focus op diensten
Woerts benadrukt dat Apple zich steeds meer focust op abonneediensten, zoals Apple Music en Apple TV, wat cruciaal is voor het bedrijf om de omzet te laten groeien. Het binnenhalen van de Formule 1 zou een impuls kunnen geven aan het aantal abonnees op Apple TV, vergelijkbaar met de toename die werd gezien na de verwerving van de MLS-rechten. Dat kwam overigens ook mede door de komst van Lionel Messi naar de MLS. Concurrenten als Amazon Prime Video, Netflix en YouTube richten zich ook steeds meer op sport.
"Als twee miljard per jaar voor de F1 het bedrag is en ze willen dat opbrengen, dat is eigenlijk peanuts. Als je het afpelt naar het aantal huishoudens, dan stelt het niets voor. Als je naar de cashflow kijkt van Apple, en de beschikbaarheid van het kapitaal, dan is het eigenlijk een afronding op hun begroting", aldus Woerts tegen GPBlog. Volgens hem zou Apple voor de wereldwijde rechten op de populairste voetbalcompetities miljarden meer moeten betalen.
De vraag is wat de Formule 1 zou hebben aan een samenwerking met Apple. Woerts waarschuwt voor het uitschakelen van de concurrentie en pleit voor langdurige overeenkomsten. Ook vraagt hij zich af of het voor de Formule 1 niet winstgevender zou zijn om de uitzendrechten per land te blijven verkopen.
Toekomst Viaplay onzeker
Ondertussen heeft Viaplay in Nederland aangekondigd dat het een deal heeft gesloten met F1 TV Pro, waardoor klanten vanaf 2024 toegang hebben tot het Formule 1-platform. Hoewel dit als een verrijking van het Viaplay-abonnement kan worden gezien, roept het ook vragen op over de toekomst van uitzendrechten in Nederland.
Het huidige contract tussen Viaplay en Formule One Management (FOM) loopt eind 2024 af. Woerts speculeert dat deze aankondiging een voorbode kan zijn voor een mogelijke verlenging van de overeenkomst na die datum. De relatie tussen Viaplay en FOM lijkt sterk te zijn, zegt hij, en de ontwikkelingen rondom Apple TV zouden de onderhandelingen voor toekomstige rechten in Nederland kunnen beïnvloeden.
Ook VodafoneZiggo zou een poging willen doen om de Nederlandse F1-rechten weer in handen te krijgen. Tussen 2015 en 2021 zond Ziggo in ons land de Formule 1 uit.