Microsoft wilde naam Bing weglaten als Apple de zoekmachine ging gebruiken

©Microsoft

apple zoeken google microsoft bing iphone ios safari
2 oktober 2023 om 23:56
Laatste update: 3 oktober 2023 om 00:27

Microsoft was zelfs bereid om de merknaam Bing te verbergen op Apple-apparaten, als dat de iPhone-maker zou hebben overgehaald om de zoekmachine de standaard op zijn apparaten te maken.

Microsoft ging heel ver in zijn poging om Bing de standaardzoekmachine op Apple-apparaten te laten worden. Al jaren is dat Google, waarvoor de zoekreus Apple jaarlijks miljarden dollars overmaakt. Volgens ceo Satya Nadella was Microsoft bereid tot 'strategische flexibiliteit' bij het merk van de zoekmachine en zou Apple onafhankelijk van het merk Bing naar zijn zoektechnologie mogen kijken. Oftewel: Microsoft wilde aan Apple een online-zoekfunctie leveren zonder de naam Bing.

Nadella deed de uitspraken maandag in de Amerikaanse antitrustzaak tegen Google. De zoekreus wordt door de Amerikaanse Justitie beschuldigd van het op illegale wijze in stand houden van een monopolie. Google betaalt volgens de aanklacht ruim tien miljard dollar per jaar aan onder meer Apple en smartphone-fabrikanten om als standaardzoekmachine op apparaten en browsers ingesteld te staan.

De gesprekken over het laten vallen van het merk Bing vonden plaats tijdens onderhandelingen in 2018. Een overeenkomst had betekend dat de zoekresultaten in Apple-browser Safari zouden worden geleverd door Bing, maar dan onder een ander merk, of zelfs zonder een merk.

'Geen echte keuze op zoekmarkt'

Sinds hij in 2014 Microsoft-ceo werd heeft Nadella elk jaar vergeefs geprobeerd om Google te vervangen als de standaardzoekmachine van Apple. Het krijgen van de standaardplek op Apple-apparaten zou volgens Nadella 'het spel veranderen'. "Wie Apple kiest, die maken ze koning."

Nadella zei tijdens de zitting de gedachte dat gebruikers een echte keuze hebben tussen zoekmachines 'onzin' te vinden. "Je staat 's ochtends op, poetst je tanden en zoekt op Google." Met andere woorden: Google, je staat ermee op en gaat ermee naar bed. 

Apple krijgt miljarden van Google

Ondanks dat Microsoft inmiddels meer dan 100 miljoen dollar in zijn zoekmachine heeft geïnvesteerd, heeft Bing nog altijd maar een marginaal marktaandeel. Microsoft was ook bereid om miljarden dollars te betalen aan Apple om Bing de standaardzoekmachine te maken op bijvoorbeeld de iPhone en iPad.

Maar uiteindelijk verlengde Apple de deal met Google. Volgens een Apple-topman was er simpelweg 'geen goed alternatief voor Google'. Nadella klaagde maandag dat Apple Microsoft zou gebruiken om 'de prijs op te drijven' die het van Google ontvangt. "Waarom zou Google Apple blijven betalen als er geen zoekconcurrentie was?"

Microsoft geeft niet op

"Ik zie zoeken op internet als de grootste softwarecategorie die er is. We zijn een speler met een erg klein marktaandeel. Maar we blijven volhouden, omdat we het zien als een categorie waaraan we een bijdrage kunnen leveren", zei Nadella tegen de rechter. De topman speelde zelf een grote rol bij de ontwikkeling van Bing. "Het is moeilijk om doorbraken te bewerkstelligen, maar niemand kan ons ervan beschuldigen dat we niet volhardend zijn."

Microsoft wijst ook op een ander voorbeeld van de concurrentiebeperkende praktijken van Google. Het bedrijf is op zijn Surface Duo-smartphone verplicht om Google Search te gebruiken om Android te mogen gebruiken. Microsoft mocht dus op zijn eigen telefoon niet eens Bing als standaard-zoekoptie aanbieden. 

Vrees voor Google-deals met uitgevers

Nadella zei te vrezen dat de opmars van AI Google zou kunnen helpen om zijn dominantie op de zoekmarkt verder uit te breiden. Volgens Nadella kan Google de enorme winsten die het met zijn zoekmachine maakt gaan gebruiken om uitgevers te betalen voor de exclusieve rechten om hun artikelen te gebruiken voor het trainen van zijn AI-tekstmodellen.

Zo zouden Google's AI-modellen beter kunnen worden dan die van concurrenten, om die minder toegang tot goede actuele mediacontent zouden krijgen. 

Lees meer tech-nieuws.