Bedrijf eist dat X/Twitter stopt met het gebruik van de naam X
X Corp, het bedrijf achter wat voorheen Twitter heette, is maandag in de Amerikaanse staat Florida aangeklaagd door het marketingbedrijf X Social Media wegens inbreuk op zijn handelsmerk.
X Social Media stelt dat de naam X voor verwarring bij zijn mogelijke klanten zorgt, meldden Amerikaanse media. In juli voerde Twitter-eigenaar Elon Musk onverwacht de naamsverandering naar X door. X Social Media is een reclamebureau dat zich richt op massaclaims van consumenten. Het bedrijf bestaat sinds 2015 en gebruikt sinds 2016 de naam X Social Media, waarop het een federaal handelsmerk heeft.
X Social Media zegt in al die jaren ruim 400 miljoen dollar te hebben uitgegeven aan Facebook-advertenties om potentiële klanten te bereiken. Het bedrijf beweert sinds de naamsverandering van Twitter omzet mis te lopen door de verwarring over de naam.
Stoppen met gebruik van de naam
X Social Media verzoekt de rechtbank om het bedrijf van Musk te dwingen om te stoppen met het gebruik van de naam X. Ook wordt een nog nader te bepalen bedrag aan schadevergoeding geëist. Het bedrijf geeft verder geen commentaar. X heeft momenteel nog niet gereageerd.
Deze zaak in Florida kan de eerste in een serie van geschillen over handelsmerken met X worden. X staat in honderden handelsmerken in de VS, waaronder die van techbedrijven als Microsoft, Meta en Google.
X moet een 'alles-app' worden
De naamsverandering naar X was voor Musk zelf een logische stap, omdat hij het ziet als de opmaat naar zijn droom van een alles-app. De miljardair haalt daarmee zijn plan voor X.com van 23 jaar geleden weer van stal. Met de alles-app X moet je veel verschillende functies kunnen doen, vergelijkbaar met wat nu met WeChat in China al mogelijk is.
De X-app zou binnenkort ook betaalfuncties krijgen. Zo zouden gebruikrs elkaar geld kunnen sturen of bestellingen direct in de app kunnen doen.