'Instagram of Facebook zonder reclame? Dat kost dan 13 euro per maand'
Meta overweegt om Europese gebruikers de mogelijkheid te geven om Instagram en Facebook zonder reclame te bekijken. Dat kost dan wel 10 tot 13 euro per maand.
Het wordt in Europa steeds moeilijker voor Meta om gepersonaliseerde reclames aan te bieden, vanwege de strenge privacyregels hier. Zulke reclames brengen het meeste geld op voor Meta: zonder die toestemming toont het bedrijf veel algemenere reclames, die ook bij de gebruiker weinig minder zullen aanslaan.
Meta overweegt daarom een betaald abonnement voor Europese gebruikers van Instagram en Facebook, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden. Er gaan twee prijzen rond: een standaardprijs van 10 euro per maand per account voor wie rechtstreeks bij Meta afsluit en een prijs van 13 euro per maand via de app. Bij die prijs telt Meta de commissiekosten van Apple en Google op.
Het lijkt erop dat de 10 euro geldt voor alleen een Instagram- óf Facebook-account. Wel lijkt het mogelijk te worden om te stapelen: per gekoppeld accounts kost het nog eens 6 euro per maand extra om de advertenties uit te zetten.
Meta steeds voorzichtiger
Het is nog niet duidelijk of de plannen voldoen aan de Europese eisen. Meta zou het idee nu overleggen met Europese regelgevers. Het zou kunnen dat een betaald alternatief niet voldoende is, en dat Meta alsnog een privacyvriendelijk, gratis model moet bieden dat wordt ondersteund door niet-gepersonaliseerde reclames. Als de EU aan die eis vasthoudt, zou het ook kunnen dat de Europese markt minder interessant wordt voor Meta.
Het bedrijf is in ieder geval al voorzichtiger geworden wat betreft Europa. Eerder dit jaar kreeg het bedrijf alweer een recordboete omdat het data van Europese gebruikers naar de VS stuurde. Europa kan vanwege de nieuwe regelgeving ook veel hogere boetes opleggen. Dat werkt blijkbaar, want het nieuwe sociale netwerk Threads is nog steeds niet beschikbaar in Europa. Kennelijk loopt Meta liever wat reclame-inkomsten mis om er zeker van te zijn dat het geen Europese boetes krijgt.
'Kijken naar opties'
Een woordvoerder van Meta zegt tegen The Wall Street Journal dat het gelooft "in gratis diensten die worden ondersteund met gepersonaliseerde advertenties", maar dat het kijkt naar "opties om te verzekeren dat we voldoen met de veranderende regels en wetgeving".
Meta ging als één van de grootste online adverteerders altijd prat op die gratis dienstverlening, maar het is de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om gericht te adverteren. In het verleden kon Meta de gebruiker heel makkelijk volgen, tussen apparaten, op allerlei sites en in apps. Vaak ongemerkt, en nu kan dat dus steeds minder.