Beu om je collega's te horen praten? Met deze vinding kan je ze muten
Wetenschappers hebben een zwerm van draadloze microfoons ontwikkeld, waarmee geluiden in een ruimte van elkaar gescheiden kunnen worden. Hierdoor wordt het mogelijk om selectief geluid in een kamer te muten en zelfs om een of meerdere mensen in dezelfde ruimte te dempen.
De zwerm bestaat uit een draadloos microfoonnetwerk van rijdende robotjes, die zich automatisch verspreiden over een gebied. In combinatie met een geavanceerde AI kan het netwerk verschillende menselijke sprekers van elkaar onderscheiden. Uit de experimenten van de onderzoekers, waarvan de resultaten gepubliceerd zijn in het vakblad Nature Communications, blijkt dat het systeem in staat is om drie tot vijf gelijktijdige spraakbronnen te identificeren, zelfs als ze in beweging zijn.
Daardoor wordt het mogelijk om verschillende gesprekken in dezelfde ruimte van elkaar te scheiden. Ook is het mogelijk om een of meerdere mensen te muten. Dat opent de deur naar futuristische toepassingen, die al in sciencefictionfilms te zien waren. Denk aan dempingszones zoals die in 'Dune', waar gesprekken kunnen worden gedempt in specifieke delen van de kamer, of aan technologieën zoals in 'Rick and Morty', waarbij gesprekken geïsoleerd kunnen worden van achtergrondgeluiden.
Autonome robots
De zwerm bestaat uit zeven robots, elk ongeveer zo groot als een vingerhoedje, die continu met elkaar communiceren. De apparaatjes bewegen wanneer ze geactiveerd worden volledig autonoom naar verschillende locaties binnen een ruimte om een microfoonnetwerk te vormen dat geluid van alle kanten kan opvangen.
Ze navigeren net zoals dolfijnen of vleermuizen aan de hand van geluid en zijn dus niet uitgerust met camera’s. Om te bewegen, zijn ze uitgerust met wieltjes. Voorlopig is dat enkel mogelijk op 2D-oppervlaktes zoals tafels, maar daar willen de onderzoekers op langere termijn verandering in brengen.
90 procent accuraat
Uit het onderzoek blijkt dat de apparaatjes stemmen in 90 procent van de gevallen konden lokaliseren tot op een afstand van minder dan 50 centimeter. De mediaan was zelfs 15 centimeter. De zwerm wist niet op voorhand waar de stemmen vandaan zouden komen of hoeveel mensen zich in de ruimte bevonden.
Snel is het systeem echter nog niet. Het duurde gemiddeld zo’n 1,82 seconden om drie seconden aan geluid te verwerken. Daardoor is het nog niet praktisch om de technologie in te zetten tijdens videochats.
De onderzoekers hopen echter om snel verbeteringen aan te brengen en de technologie ook in real time in te kunnen zetten. Op termijn moet dat ook ter plekke gebeuren, niet alleen in online videochats.