Chip stopt auto op afstand bij wegwerkzaamheden: 'Rode kruizen te vaak genegeerd'
Wegwerkers en hulpverleners lopen dagelijks gevaar doordat automobilisten rode kruizen en pijlen negeren. Een groep bedrijven roept de overheid op een systeem in te zetten dat automatisch auto's op afstand kan laten stoppen. Dat systeem werkt via chips die al in veel nieuwe auto's zitten.
Doordat automobilisten steeds vaker rode kruizen negeren is het werk van wegwerkers en hulpverleners levensgevaarlijk geworden. In 2021 leidde het negeren van een rood kruis tot 40 ongelukken. De bedrijven Heijmans Infra, V-tron en Swarco vinden dat de overheid nieuwe technieken moet gaan gebruiken om ongelukken te voorkomen. "De veiligheid van onze collega's is in het geding. We werken daarom aan innovaties om de veiligheid van onze medewerkers te verbeteren. Zo kan er in het uiterste geval zelfs ingegrepen worden in auto's", aldus Heijmans Infra.
Een pijlwagen of botsabsorber kan een signaal uitsturen, die een chip in de auto ontvangt, waarna automobilisten gewaarschuwd kunnen worden. En in het uiterste geval, als een botsing 'onvermijdelijk' wordt, kan de auto tot stilstand worden gebracht. Sommige nieuwe auto's hebben de gebruikte techniek hiervoor aan boord. Het gaat om chips die worden gemaakt door het Nederlandse NXP.
Auto's hebben digitale handtekening nodig
De technologie kan nog niet in de praktijk gebruikt worden omdat de Nederlandse overheid het niet ondersteunt. Heijmans, V-tron en Swarco roepen op tot een publiek-private samenwerking, zodat voertuigen een digitale handtekening krijgen.
"Het moet duidelijk zijn welke auto's wel of niet geautoriseerd zijn om digitale gegevens uit te wisselen, zodat de ingrepen op een correcte wijze plaats kunnen vinden", zegt Heijmans-topman Bart Smolders op BNR. In Duitsland en Oostenrijk worden er al wel tests met de techniek gedaan.
Modem in je auto
Met de technologie, C-ITS G5, kunnen voertuigen en infrastructuur draadloos direct met elkaar communiceren. Er is geen mobiel telefoonnetwerk voor nodig. De modemchip die de communicatie mogelijk maakt, zit steeds vaker in nieuwe auto’s.
De maatregel is volgens Smolders hard nodig, omdat bijvoorbeeld werkzaamheden op de vluchtstrook erg gevaarlijk zijn. "Mijn collega’s hebben dit jaar al 23 meldingen gemaakt van vrachtwagens die over de kantstreep gingen, terwijl dat een paar jaar geleden rond deze tijd maar vijf meldingen waren."
Flitspaal
Bij één mobiele flitspaal bij een snelweg waar Heijmans werkzaamheden uitvoert, werden in de eerste dagen 2800 bekeuringen per dag uitgedeeld. Smolders op BNR: "Zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen zijn werkzaamheden op de vluchtstrook niet meer mogelijk. Dit is een van de maatregelen. Het is niet zo dat we te pas en te onpas auto's aan de kant van de weg gaan zetten."